مدیر جهادکشاورزی تبریز با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی در این شهرستان تولید شد، گفت: ۴۶ درصد قارچ خوراکی آذربایجان شرقی در تبریز تولید می شود.

به گزارش جارچی اخبار، فرامرز افشانی با بیان اینکه پرورش قارچ یکی از مشاغل زودبازده و در عین حال با خطرپذیری پایین سرمایه گذاری است، اظهار کرد: امروزه حتی افراد علاقه مند در واحدهای کوچک و خانگی اقدام به پرورش قارچ به عنوان گیاه سرشار از پروتئین و املاح معدنی می کنند و این امر موجب رشد تولید این محصول و افزایش حضور آن در سبد غذایی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه تبریز نیز از جمله شهرستان هایی است که اقدام به پرورش و تولید قارچ کرده و در استان جایگاه دوم را در این زمینه دارد، افزود: ۲۷ واحد خانگی و چهار واحد صنعتی در زمینه کشت و تولید این محصول در شهرستان تبریز فعالیت دارند که یک واحد صنعتی نیز در روزهای آینده به آنها اضافه خواهد شد.

افشانی همچنین تاکید کرد: به ازای تولید هر پنج تن قارچ، برای یک نفر در ماه اشتغال زایی انجام می گیرد و در شهرستان تبریز ۱۵۸ نفر در این زمینه مشغول به کار و فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته برای  پرورش دهندگان خانگی قارچ، مجوز صادر و تسهیلاتی اعطا شده و واحدهای صنعتی فعال نیز از محل سامانه سیتا و سایر تسهیلات برخوردار بوده اند، گفت: متاسفانه در ۲ سال اخیر تسهیلات مشخصی برای حمایت از توسعه تولید قارچ نداشته ایم که امسال بعد از اعلام سهمیه ها و پروژه ها اعلام خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز همچنین به مشکلات و چالش های توسعه تولید قارچ اشاره کرد و گفت: عدم وجود کارخانه کمپوست قارچ در سطح استان، قیمت بالای تولید و حمل ونقل کمپوست باعث مشکلاتی در این زمینه شده است که از سرمایه گذاران تقاضا داریم با احداث واحدهای تولید کمپوست، پرورش دهندگان قارچ را یاری کنند.

افشانی خاطرنشان کرد: از دیگر چالش های موجود در این زمینه نوسانات بازار و نابسامانی آن است که باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است که امیدواریم با حمایت های صورت گرفته در زمینه صادرات، اندکی از این مشکلات را مرتفع کنیم.