رییس دانشکده‌ معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) گفت: مطالبه‌گری نباید مصداقی شود زیرا در مطالبه‌گری مصداقی نفرت در مردم ایجاد می‌شود ، اگر مطالبه از فرایند و گفتمان به شخص و نهاد رسید، فحاشی صورت می‌گیرد.

به گزارش جارچی اخبار، علی غلامی روز پنجشنبه در همایش “مطالبه‌گری و امر به معروف و نهی از منکر، بایدها و نبایدها” در مشهد افزود: جریانی که به سوی مصداقی کردن برود، گرفتار می‌شود، عدالت‌خواهی از مسیر پرخاش، بی‌آبرو کردن افراد و رفتارهای تند بی‌قاعده محقق نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه چیستی مطالبه گری باید مشخص شود، ادامه داد: مطالبه‌گری فرایند شناسایی دقیق، بیان ناصحانه، ارائه راهکار و پیگیری مجدانه حل مساله است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید در مطالبه‌گری اولویت سنجی شود، پیگیری اقتضای مطالبه‌گری است، مطالبه گری فقط انتقاد و اعتراض نیست بلکه انتقاد در کنار ارائه پیشنهاد است.
وی افزود: مطالبه‌گری با پرخاش و بدبینی نباید همراه شود، اگر مشکلی گفته می شود به ریشه و راهکار آن باید اشاره شود.
غلامی ادامه داد: بدحجابی، تنها منکر نیست و امر به معروف و نهی از منکر در موضوعات مختلف مصداق دارد و ستاد امر به معروف باید پیگیر تمام مشکلات باشد.
وی گفت: همه حق مطالبه‌گری داریم، تکلیف دینی مسلمانان نیز امر به معروف و نهی از منکر است، خیرخواهی با افشاگری و توهین محقق نمی‌شود، همه با هم باید کمک کنند تا یک مشکل حل شود.

رییس دانشکده‌ معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) افزود: حاکم شدن تعلقات جناحی و سیاسی و عدم رعایت انصاف منجر به آلوده شدن مطالبه‌گری به تعلقات جناحی می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مطالبات در حوزه اقتصادی وجود دارد و انحصار منجر به غفلت از حوزه‌های دیگر می‌شود.
غلامی گفت: مطالبه‌گری باید منجر به مسوولیت‌پذیری شود و از روی خیرخواهی باشد، کاری که برای خودنمایی و تحقیر دیگران باشد جواب نمی‌دهد، همچنین مطالبه‌گری باید در شرایط مناسب و با درنظرگرفتن اقتضائات صورت گیرد.