«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی خود درباره جنگ جاری در کشورش گفت: «طی دو روز گذشته، ما حدود ۱۰۰ هزار نفر را از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه کرده‌ایم.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از مهر، شانزدهمین روز از جنگ اوکراین با تخلیه حدود ۱۰۰ هزار نفر را از طریق کریدورهای بشردوستانه، امتناع آمریکا از تحویل سامانه پاتریوت به اوکراین و رد دیدار وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا با موضوع اوکراین به اخبار مهم این روز تبدیل شد.

در ذیل آخرین اخبار جنگ اوکراین را مرور می‌کنیم؛

۱۰:۴۸ تشکیل جلسه امروز شورای امنیت به درخواست روسیه

دیمیتری پولیانسکی معاون هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل در توییتی خبر داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه به درخواست روسیه تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در خاک اوکراین بحث کند.

۱۰:۳۸ تحریم‌های اروپا علیه روسیه به بخش انرژی آسیب وارد نمی‌کند

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان: اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را برضد روسیه اعمال نخواهد کرد که بر بخش نفت و گاز تأثیر می‌گذارد. وی ادمه داد: اروپا قصد دارد به مذاکرات درباره اوکراین بپیوندد.

۱۰:۰۹ سفر یک روزه رئیس جمهور بلاروس به مسکو

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس برای یک سفر کاری به مسکو رفت و در آنجا قرار است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفتگو کند.

۱۰:۵۰ پهپادفورپوستروسیه از ارتفاع حدود ۴ هزار متری با مهمات هدایت شونده دقیق، پایگاه ملی گرایان اوکراینی را هدف قرار داد و منهدم کرد

۰۹:۴۱ گزارش وزارت دفاع روسیه از آخرین تحولات میدانی جنگ اوکراین

گروهی از سربازان جمهوری دونتسک (DPR) شهر ولنوواخا را آزاد کردند.

شهرک‌های اولگینکا، ولیکا-آنادول، زلنی گای نیز تحت کنترل قرار گرفتند، پیشروی در عمق تا ۶ کیلومتر بود.

واحدهای DPR به فشرده سازی محاصره در ماریوپل ادامه دادند، کل پیشروی از جهت شرقی، شمالی و غربی تا ۸۰۰ متر بود.

واحدهای نیروهای مسلح روسیه به خط پتروفسکویه-اوگنوفکا-اکتیابرسکایا رسیدند، پیشروی ۱۷ کیلومتر بود.

اصابت سلاح‌های دوربرد با دقت بالا به زیرساخت‌های نظامی اوکراین، فرودگاه‌های نظامی در لوتسک و ایوانو فرانکیوسک را از کار انداختند.

سه فروند هلیکوپتر Mi-24 اوکراینی، هشت هواپیمای بدون سرنشین، از جمله پنج هواپیمای بیرقدار TB-2 سرنگون شدند، ۱۰۷ هدف مورد اصابت قرار گرفتند.
در مجموع در این عملیات ۳۲۱۳ زیرساخت نظامی اوکراین از کار افتاده، ۹۸ فروند هواپیما، ۱۱۸ هواپیمای بدون سرنشین، ۱۰۴۱ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی زرهی، ۱۱۳ سامانه راکت پرتاب چندگانه، ۳۸۹ قبضه توپ صحرایی و خمپاره منهدم شد.

۸:۵۴: کمک ۱۰۰ میلیون دلاری ژاپن به اوکراین

دولت ژاپن از ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین به میزان ۱۰۰ میلیون دلار خبر داده است.

۰۸:۵۴ انفجار مهیب در جنوب اوکراین

خبرگزاری آمریکایی «رویترز» از وقوع چند انفجار مهیب در شهر «دنیپرو» واقع در جنوب اوکراین خبر داد.

۰۸:۵۳ حمایت پکن از تلاش‌های مسالمت آمیز برای حل بحران اوکراین

نخست وزیر چین: «پکن» از تلاش‌ها برای حل مسالمت آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند. وی ادامه داد که ما خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر در اوکراین و نشستن آنها بر سر میز مذاکره هستیم.

۸:۴۳ ادعای جدید بوریس جانسون درباره روسیه

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس ابراز نگرانی کرد که روسیه ممکن است از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کند.

وی همچنین خواستار افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای ناتو برای پاسخ به تهدیدات کنونی و آتی ش د.

۰۷:۰۰ شورای اروپا از اهداف اروپایی اوکراین حمایت کرد

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شورای اروپا آرزوهای اروپایی و انتخاب اروپایی اوکراین را تصدیق کرد… شورا به سرعت عمل کرد و از کمیسیون دعوت کرد تا نظر خود را در مورد این درخواست مطابق با مفاد مربوطه معاهدات ارائه کند. در انتظار این امر و بدون تأخیر، ما پیوندهای خود را بیشتر تقویت خواهیم کرد و مشارکت خود را برای حمایت از اوکراین در تعقیب مسیر اروپایی اش تعمیق خواهیم داد. اوکراین به خانواده اروپایی ما تعلق دارد.»

۰۶:۵۵ سفارت روسیه حمله به بیمارستان ماریوپل را خبر «ساختگی» خواند

سفارت روسیه در اتاوا، پایتخت کانادا اعلام کرد که ادعاهای دولت کانادا مبنی بر اینکه روسیه پشت حمله به بخش بیمارستانی در شهر ماریوپل است، ساختگی است. سفارت روسیه با بیان اینکه این داستان صحنه سازی شده است، این داستان را محکوم کرد و خاطرنشان کرد که رسانه‌های کانادایی تلاشی برای تأیید صحت ادعاهای کی یف انجام نداده‌اند.

۰۵:۰۳ زلنسکی: حدود ۱۰۰ هزار نفر را از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه کرده‌ایم

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی خود درباره جنگ جاری در کشورش گفت: «طی دو روز گذشته، ما حدود ۱۰۰ هزار نفر را از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه کرده‌ایم. با این حال، ماریوپل، ولنوواخا به طور کامل مسدود شده‌اند. با وجود اینکه ما هر کاری برای سازماندهی یک کریدور بشردوستانه انجام دادیم، نیروهای روسی از گلوله باران خودداری نکردند. با وجود آن، تصمیم گرفتم کاروانی از بار [کامیون] را با آب غذا و دارو به ماریوپل بفرستیم.»

۰۴:۵۶ کرملین: هیچ برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا وجود ندارد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که هیچ برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا وجود ندارد.

همچنین «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: واشنگتن هنوز برنامه‌ای برای برگزاری دیدار میان سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن دیپلمات‌های ارشد روسیه و ایالات متحده ندارد.

پیش از این دیدار و گفتگوهای وزرای خارجه روسیه و آمریکا از زمان قبل از تهاجم روسیه به اوکراین برنامه ریزی شده بود که اکنون به نظر می‌رسد این دیدار به هم خورده است.

۰۳:۳۵ مسکو: روسیه آماده مقاومت در برابر تحریم‌ها است

در حالی که از زمان آغاز حمله روسیه در اوکراین، غرب فشار بر مسکو را با اعمال تحریم‌ها افزایش داده است، اما روسیه از ادامه مقاومت در برابر این تحریم‌ها تاکید کرده است. در همین ارتباط هم «الکساندر پانکین»، معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحریم‌های غرب گفت: «معلوم است که با مشکلاتی روبرو خواهیم شد. همچنین مشخص است که ما آماده ایستادگی هستیم. از یک طرف هیچ وحشتی وجود ندارد، از طرف دیگر هیچ خوش بینی ساده یا بی تفاوتی و رضایت ظاهری نداریم.»

 

۰۱:۰۷ پنتاگون: آمریکا باتری‌های موشک پاتریوت را به اوکراین نمی‌دهد

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون جلسه توجیهی درباره تهاجم روسیه به اوکراین داشت که بدون دوربین برگزار شد. در این جلسه، وزارت دفاع آمریکا موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین را تشریح کرد و گفت: ایالات متحده باتری‌های دفاع موشکی پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد، زیرا چنین اقداماتی ایالات متحده را مجبور به اعزام نیرو به اوکراین می‌کند.

همچنین یک مقام ارشد دفاعی آمریکا با ارائه آماری از جنگ اوکراین گفت: روسیه از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین هر روز بیش از ۵۰ موشک به سمت اوکراین پرتاب کرده است که دیروز بیش از ۶۰ موشک پرتاب شد. واشنگتن ارزیابی می‌کند که روسیه با گذشت بیش از دو هفته از حمله به اوکراین، هماهنگی نظامی هوا به زمین خود را بهبود نداده است. آمریکا همچنین هیچ حمله نظامی قابل توجهی از روسیه در غرب اوکراین ندیده است.