استاندار آذربایجان شرقی گفت: برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از طریق وزرا و به بهانه نمایندگی مردم برای انتصاب افراد مورد نظر خود به مجموعه اجرایی استان فشار می آوردند.

به گزارش جارچی اخبار، عابدین خرم، روز پنجشنبه در مجمع مطالبه‌گران‌ آذربایجان‌شرقی در مسجد امام جواد (ع) تبریز با اشاره به موضوع انتصابات استانی و شبهات مطرح در مورد عملکرد برخی نمایندگان در این خصوص افزود: فشار نمایندگان به مجموعه اجرایی استان زمانی است که در این گونه موارد از طریق ما برای انتصاب افراد مدنظر خود جواب نمی‌گیرند.

وی اظهار داشت: افرادی که نمایندگان مجلس معرفی می کنند، اگر شایستگی لازم را داشته باشند و در صورت نیاز و امکان ما هم تمکین می‌کنیم، اما این در حالی است که در بسیاری موارد این شاخص رعایت نشده و بیشتر بحث قرابت و روابط معرفی شدگان با نمایندگان مطرح است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ارزیابی عملکرد مدیران اجرایی استان به ویژه فرمانداران و بخشداران گفت: هشت ماه است که انتصابات خود را شروع کرده‌ایم و بازرسی استانداری هر سه ماه گزارشی از عملکرد این مسوولان ارایه می‌کند و به طور مرتب بر عملکرد فرمانداران و بخشداران نظارت می‌شود اما مردم و جوانان مطالبه‌گر بهترین ناظران در این زمینه هستند.

خرم، با بیان اینکه باید همه مجموعه های اجرایی و مراکز آموزشی و دانشگاهی با فعالان حوزه مطالبه‌گری همکاری کنند، ادامه داد: برخی ناهماهنگی ها در بحث دهک بندی و مشکلات زیرساخت اجرای طرح حذف ارز ترجیحی وجود دارد و دولت برای رفع این مشکلات برنامه ریزی کرده است.

وی با اشاره به طرح دولت برای ساماندهی وضعیت اقتصادی مردم، اظهار داشت: این تکلیف را قانونگذار بر عهده دولت گذاشته و این امر نه معطوف به دولت فعلی، بلکه دولت‌های قبلی نیز بوده اما اجرا نکرده‌اند و اینکه دولت سیزدهم در سال اول آن را اجرا کرده، قابل ستایش است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در صورت عدم اجرای این طرح در آینده‌ای نزدیک در حوزه ارز، مواد غذایی و دارویی با بحران جدی روبه‌رو می‌شدیم، به طوری که برای نمونه در مورد گندم در حالی که سال گذشته ۱۰۰ هزار تن در استان خریداری شده بود، امسال پیش‌بینی می‌ شود این میزان به ۳۰۰ هزار تن افرایش یابد و یکی از دلایل این افزایش نیز سرازیر شدن محصول گندم عمدتا انبار شده برای قاچاق، به سیلوها است.

خرم، در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص عدم حضور یک مسوول اجرایی در شهر جدید سهند افزود: در این خصوص مکاتباتی با وزارت کشور انجام شده، اما باید توجه داشت که ایجاد فرمانداری یا بخشداری در شهر جدید سهند با توجه به همجواری آن با شهر اسکو تبعات و پیچیدگی‌های خود را دارد که باید همه آنها در انتصاب مسوول اجرایی این شهر مدنظر قرار گیرد.

وی در خصوص اخذ عوارضی در مسیر جدید تبریز- سهند یادآوری کرد: قرار بود از محل دریافت عوارض بخشی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه تامین شود، اما اکنون که این موضوع با مشکل مواجه شده و دولت باید بخشی از هزینه‌های آن را پرداخت کند و پیگیر این موضوع هستیم؛ هرچند شاید ابهاماتی در خصوص اتوبان و بزرگراه بودن مسیر تبریز- سهند مطرح شده و با توجه به این موارد باید اذعان کرد که این مسیر مشخصات یک اتوبان یا آزادراه را ندارد.

مطالبه گری باید همراه با رعایت اخلاق، احترام و متانت باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این جلسه گفت: این مجمع استانی که با حضور اقشار و طیف‌های مختلف شکل گرفته، حرکت بسیار ارزشمندی است و امید است نتیجه آن را در بهبود امور دیده شود.

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، با اشاره به راهکارهای مقابله با فساد در سیره امام علی (ع) و دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد فساد ستیزی افزود: رعایت اخلاق و احترام در مطالبه‌گری امری ضروری است و باید با متانت مطالبات بیان و پاسخ آن گرفته شود و باید توجه داشت که مبادا به بهانه مطالبه‌گری به مسوول و یا هر فرد دیگری توهین و بی‌احترامی شود.

وی اظهار داشت: همانگونه که بازرسی در نهادها و دستگاه ها بازدارنده و مانع بروز فساد و مشکل است، مطالبه‌گری از راه صحیح نیز بازدارنده است به شرطی که تمام موارد و ظرایف در این زمینه رعایت شود.