استان سیستان و بلوچستان در شب و روز عید غدیرخم غرق در شادی و شور و شعف است و مردم شیعه و سنی با شرکت در آیین های مختلف عید الله اکبر و برپایی ایستگاههای صلواتی این عید سعید را جشن گرفتند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان از شب گذشنه غرق در شورو شادی شده و مردم با آذین بندی خیابانها و کوچه ها و برگزاری جشن های مختلف این عید سعید را گرامی داشتند.

برپایی ایستگاههای صلواتی، پخش نذری، پخت غذا و توزیع بین مردم بویژه در محلات کم برخوردار  و خانواده های محروم و مستضعف، برگزاری برنامه های شاد و مفرح از جمله برنامه های عید سعید غدیرخم در شهرهای مختلف استان است.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی_اجتماعی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: هفت کمیته شامل کمیته های مراسم، فضاسازی، اطعام، محتوا، بانوان، رسانه و پشتیبانی برای برگزاری هرچه بهتر جشن های عید غدیر و رساندن پیام غدیر در این استان تشکیل و فعال شده است.

حسنعلی نوری بیان کرد: جشن‌های دهه امامت و ولایت با برگزاری دعای عرفه در سراسر سیستان و بلوچستان آغاز شد.

وی ادامه داد: جشن های غدیر با مشارکت‌های مردمی، مساجد محوری، تشکل‌های جهادی و موسسه‌های فرهنگی در این استان برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ۱۱۰ هزار پرس غذا به همت گروه‌های جهادی و با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) و مردم به مناسبت عید سعید غدیر خم برای محرومان سیستان و بلوچستان طبخ شده و در حال توزیع است.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی_اجتماعی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: بخشی از مواد اولیه این اطعام توسط کمیته امداد و بخشی نیز با مشارکت مردم تهیه شده و تعدادی از مساجد زاهدان نیز با هدف بهره گیری از فضیلت اطعام در عید غدیر نسبت به اطعام مردم اقدام کردند بطوریکه  تنها در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) زاهدان مطابق سال‌های گذشته بیش‌از ۷۰ دیگ غذا طبخ و در بین نیازمندان این شهر توزیع شد.

وی با بیان اینکه براساس احادیث و روایات؛ غذا دادن در روز عید سعید غدیر خم از ثواب زیادی برخوردار است افزود: در همین راستا تلاش شد خانواده‌ها به پویش اطعام بپیوندند که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.

نوری تصریح کرد: پیام غدیر برای همه نسل ها و همه ادوار وحدت و همبستگی است و تنها مربوط به شیعیان نیست و گستردگی آن برای همه مسلمانان و مومنان همه مذاهب است.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی – اجتماعی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: برگزاری مسابقه رسانه غدیر با هدف پاسخ گویی به شبهات با رویکرد تقریبی نیز برنامه‌ریزی شده چرا که حقیقت غدیر متعلق به یک مذهب نیست.

وی با بیان اینکه نهضت پرچم نیز از چند سال پیش با هدف آذین بندی شهرها در سیستان و بلوچستان آغاز شده است افزود: مردم این استان به سبب عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) به صورت خودجوش به آذین بندی سر در خانه‌ها، ادارات و ارگان‌ها، خیابانها و معابر عمومی پرداختند و شهرها و روستاها را آذین بندی کردند.

نوری اظهارداشت: ویژه برنامه‌های مختلفی در شب و روز عید سعید غدیرخم در مساجد علی ابن ابیطالب(ع)مسجد الغدیر، مسجد الزهرا(س)، مسجد مولای متقیان، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و میدان شهدای گمنام زاهدان برگزار شد و برخی از این برنامه ها همچنان ادامه دارد.

توزیع ۴۰۰ هزار پرس غذا به مناسبت عید غدیرخم

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: به میمنت عید سعید غدیر خم بیش از ۴۰۰ هزار پرس غذای گرم در نقاط مختلف استان طبخ و توزیع شد.

حجت الاسلام منصور باقربیک تبریزی با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار داشت: برپایی ۲۰۰ ایستگاه صلواتی به همراه خطبه خوانی و جشن و نورافشانی، خطبه خوانی خطبه غدیر در مساجد و هیات های مذهبی، برگزاری مسابقات محتوایی با محوریت عید غدیر، جشن های خیابانی و رژه های خودرویی، برپایی جشن محوری در مصلی ها و مکانهای نماز جمعه استان، قرائت زیارت امین الله و زیارت غدیریه از جمله مهمترین برنامه های اجرایی عید غدیر خم در استان است.

همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت عید سعید غدیرخم در زاهدان 

تولیت آستان مقدس کهف الشهدای محله ابوذر زاهدان گفت: همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت عید سعید غدیرخم، از مرقد شهدای گرانقدر شهر زاهدان تا کهف الشهداء این شهر آغاز شد.

محمود جوادیانفر اظهارداشت: این همایش با هدف ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و تجدید بیعت با امام عصر (عج) همزمان با روز عید سعید غدیر خم در حال برگزاری است

وی با اشاره به برپایی ایستگاه های صلواتی در طول مسیر پیاده روی افزود: در این همایش انجمن ورزش های همگانی به اجرای برنامه های مفرح از جمله برگزاری مسابقه شتردوانی می پردازند.

تولیت آستان مقدس کهف الشهدای محله ابوذر زاهدان گفت: در پایان نیز به حاضرین به قید قرعه هدایایی شامل لوازم خانگی و کارت هدیه تقدیم خواهد شد.

پخت کیک ۱۲۰ متری در زابل

اعضای مجمع سادات سیستان نیز به مناسبت عید سعید غدیر خم اقدام به پخت و توزیع کیک ۱۲۰ متری در مصلی شهرستان زابل کردند.

طبخ و توزیع ۲۸ هزار پرس غذای گرم در روز عید سعید غدیر از سوی قرارگاه قدس

نیروهای قرارگاه منطقه‌ای قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران در جنوب شرق در راستای فضیلت اطعام نیازمندان در عید سعید غدیر خم با مشارکت بنیاد علوی و برخی هیات های مذهبی و مساجد زاهدان ۲۸ هزار پرس غذای گرم طبخ و توزیع کردند.

همچنین نیروهای قرارگاه عملیاتی شهید معمار مستقر در جنوب استان با طبخ و توزیع  سه هزار پرس غذای گرم بین خانواده های نیازمند شهرستانهای ایرانشهر و بمپور عید سعید غدیرخم را گرامی داشتند.