نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام اقدامات مربوط به فاینانس خط دوم قطار شهری تبریز انجام یافته و تنها در حال پیگیری امضای رئیس دولت جهت نهایی شدن این موضوع هستیم.

به گزارش جارچی اخبار، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی روز پنجشنبه در جلسه نهمین قرار خدمت  در شهرداری منطقه ۲ افزود: قرار خدمت حرکت خوبی است که مسائل هر منطقه با حضور مدیران به راحتی حل و فصل شود.

وی افزود: حل معضلات و مسائل بلندمدت و همچنین رفع مشکلات شهروندان در جلسات قرار خدمت اقدامی قابل تقدیر است.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی تشریح کرد: در خصوص مواد ۱۱ و ۱۲ قانون جهش تولید مسکن ما با شهرداری و شورا همکاری می‌کنیم و شورای اسلامی شهر تبریز نیز به خوبی این موضوع را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از مشکلات مطرح شده در این جلسه باید در سطح ملی حل شود. به وزارت دفاع و وزارت نیرو تذکر کتبی ارسال کرده‌ایم که چرا زمین‌های مربوط به پالایشگاه سال‌هاست بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه داد: شهرداری تبریز آماده‌ حل این مشکل است و امیدوارم با پیگیری‌های آتی به نتیجه برسیم.

خط دوم متروی تبریز به طول حدود ۲۲.۴ کیلومتر، در حال حاضر طولانی‌ترین مسیر از شبکه ریلی کلان‌شهر تبریز است.

این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) دارای ایستگاه تبادلی با خط یک بوده و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد و نمایشگاه بین المللی امتداد می یابد  و در میدان بسیج خاتمه می‌یابد.

در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راه‌آهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.

مترو تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ است.

در حال حاضر خط یک متروی تبریز به طول ۱۷٫۲ کیلومتر در ۱۸ ایستگاه از ایستگاه ایل‌گلی تا ایستگاه نور در حال بهره‌برداری است.

شهردار تبریز: زمین‌های پالایشگاه در ازای اخذ عوارض آلایندگی تحویل شهرداری شود

شهردار تبریز نیز در این جلسه خواستار قیمت‌گذاری کارشناسی و واگذاری زمین‌های پالایشگاه واقع در جاده ائل‌گلی در ازای اخذ عوارض ناشی از آلایندگی پالایشگاه به شهرداری تبریز شد.

یعقوب هوشیار اظهار کرد: پالایشگاه تبریز باید سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب عوارض آلایندگی به شهرداری پرداخت کند.

هوشیار افزود: وزیر اقتصاد و استاندار آذربایجان‌شرقی نیز دستوری مبنی بر پرداخت عوارض آلایندگی توسط پالایشگاه صادر کردند و مقرر شده بود از سرجمع مالیاتی پرداخت شود، ولی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است زمین‌های مربوط به شرکت نفت در جاده ائل گلی به متراژ ۱۱۳ هزار متر مربع قیمت‌گذاری کارشناسی شود و بتوانیم از این طریق عوارض پالایشگاه را اخذ کنیم.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: پروژه زمین شرکت نفت واقع در جاده ائل‌گلی با عنوان مجتمع مسکونی قدس با مساحت ۸۶ هزار و ۶۵۵ مترمربع خالی از سکنه بوده و این محل آلودگی بصری ایجاد کرده است. در کنار این مجتمع نیز ۲۶ هزارو ۴۳۴ مترمربع کاربری فضای سبز وجود دارد که در جوار جاده ائل‌گلی بلاتکلیف مانده است.