رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره اجرای پایلوت طرح دوراپزشکی در دو استان کشور توضیحاتی ارائه کرد

به گزارش جارچی اخبار، «مصطفی رضایی» رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای طرح دوراپزشکی گفت: طرح دوراپزشکی یکی از راهبردهای تقویت شبکه است که در راستای کارآمد کردن و به روز کردن ارائه خدمات سلامت متناسب با فناوری‌های نوین اجرا می‌شود. ما در برخی از مناطق کشور شرایطی برای ارائه خدمات داریم که ممکن است از لحاظ بعد مسافت و صعب العبور بودن نیاز باشد که از خدمات دوراپزشکی برای مشاوره‌های تشخیصی، احتمالا درمانی بین سطوح پایه و سطوح بالاتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به ویژه در فصل‌های سرد سال ممکن است انسداد مسیرها و محورهای مواصلاتی دسترسی به مناطق محروم را با سختی مواجه کند که استفاده از خدمات دوراپزشکی می‌تواند به ارائه بهتر خدمات به بیمار کمک کننده باشد.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین در مواردی نیز ممکن است به دلیل مسافت و مشکلات رفت و آمد بیمار، ارجاع از سطح یک به سطوح بالاتر سخت باشد و اجرای بحث دوراپزشکی می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد.

رضایی درباره اجرای پایلوت طرح دوراپزشکی گفت: این طرح در دو استان فارس و خراسان رضوی در سه منطقه که زنجیره اجرای کاملی دارند به صورت پایلوت اجرا می‌شود و در حال حاضر نیز در حال انجام است.

وی درباره اجرای این طرح گفت: همکاران ما در سطح یک اطلاعات سلامتی بیماران را که ناشی از شرح حال و یا گرفتن نوار قلب، فشار خون و… سایر موارد تشخیصی است، دریافت کرده و این شرح حال را به سطوح بالاتر که بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی هستند ارجاع می‌دهند. این اطلاعات از طریق اینترنت به همکاران ما در سطوح بالاتر ارسال شده و مشاوره‌های تشخیصی و درمانی به سطوح پایین‌تر از طریق همکاران متخصص ارسال می‌شود.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا این طرح در سال ۱۴۰۲ در سراسر کشور اجرایی می‌شود، گفت: باید نتایج این پایلوت را بررسی کرده و مشخص کنیم این طرح تا چه میزان در شاخص‌های ارائه خدمات ما، ارتقای شاخص‌ها در خصوص تشخیص به موقع بیماری و همچنین رضایتمندی بیمار تاثیر داشته است و باید این موارد بررسی شده و نتایج آن مورد ارزیابی قرار بگیرد. چنانچه شاخص‌های ما اجازه داد و منابع مالی آن نیز فراهم شد چراکه باید زیرساخت‌های سخت افزاری در سطوح یک و دو استقرار پیدا کنند و همچنین مباحث مالی برای حق الزحمه پزشکان به ویژه پزشکانی که در سطوح بالاتر در قالب مشاوره کمک می‌کنند، مشخص شود، این طرح در کشور نیز اجرایی خواهد شد.

رضایی درباره تعرفه این خدمات گفت: هنوز تعرفه این خدمات مشخص نیست و باید همه اجزای نظام سلامت دست به دست هم دهند تا ببینیم اجرای این طرح برای کل کشور مفید به فایده است یا خیر.

وی درباره ضرورت قانومند شدن ضوابط دوراپزشکی گفت: به صورت اولیه پیش‌نویسی دستورالعملی نوشته شده است اما هنوز نهایی نشده است. دوستان حوزه درمان فقط مشاوره‌های تشخیصی درمانی را قبول می‌کنند و تجویز درمان مطرح نیست. در واقع پس از ارائه شرح حال بیمار همکاران ما در سطوح بالاتر مشاوره می‌دهند و تشخیص بیماری با آن‌ها نیست چراکه از لحاظ حقوقی باید جنبه‌های مختلف آن بررسی شود. در حال حاضر پیش‌نویس اولیه‌ای فراهم شده است که با چه ساز و کاری چه تشخیص‌هایی و… کار باید انجام شود.