نماینده مردم اراک در مجلس گفت: باید سازمان امور مالیاتی به سراغ مشاغل خاصی برود که مالیات نمی‌پردازند و آنها را به خط کند و از آنها مالیات اخذ کند.

به گزارش جارچی اخبار، محمدحسن آصفری  درباره تأثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد عدالت و شفافیت مالیاتی، گفت: ما هر چه مالیات را افزایش دهیم منجر به افزایش تورم و گرانی کالاها در کشور می‌شود اما هر چقدر پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم، سبب می‌شود هم درآمدهای کشور به درستی محقق شود و هم مردم مجبور نشوند درآمد بیشتری را بپردازند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در این شرایط سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند گام مؤثری در راستای شفافیت و عدالت مالیاتی باشد، چرا که دخالت انسانی در آن به حداقل ممکن می‌رسد و به این وسیله اعمال نظر شخصی در تعیین مالیات‌ها اعمال نمی‌شود. البته نظارت جدی روی سامانه مودیان مالیاتی وجود ندارد و باعث سو استفاده برخی جریانات و مشاغل از این موضوع شده است و راه دور زدن آن را هم یاد گرفته اند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: برخی از مشاغل مثل پزشکان دستگاه پز در محل کسب خودشان نصب کرده‌اند، اما معاملات خودشان را با حساب‌های دیگر، روش‌های دیگر و به صورت نقدی یا دلاری انجام می‌دهند تا قابل رؤیت سازمان امور مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی نباشد و به این وسیله مجبور به پرداخت مالیات نشوند.

وی بیان کرد: حتی برخی از مشاغل مانند فعالیت در فضای مجازی، دلالان، آرایشگران و برخی از آموزشگاه‌ها و کاسبانی که از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق کالایی را وارد می‌کنند، اصلاً در سامانه مودیان ثبت نام نکرده اند.

آصفری با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد به جای اینکه مالیات را افزایش دهند باید سامانه مودیان مالیاتی را جامع‌تر و کامل‌تر کنند، توضیح داد: باید سازمان امور مالیاتی به سراغ مشاغل خاصی برود که مالیات نمی‌پردازند و آنها را به خط کند و از آنها مالیات اخذ کند.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه این مشاغل در حال دور زدن قانون هستند، تصریح کرد: کارمندان درآمد کمی دارند، اما باید مالیات خود را بپردازند و در مقابل برخی از مشاغل نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمی‌کنند. سازمان امور مالیاتی باید در اولین اقدام انواع و اقسام مختلف شغل‌ها را شناسایی کند و آنها را به سامانه مودیان مالیاتی متصل کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ مشاغلی که مالیات خود را در بستر سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی پرداخت می‌کنند، مشمول تخفیف مالیاتی می‌شوند که اقدام خوبی است و باید این تخفیف‌ها بیشتر هم شود زیرا این افراد به وظایف خود عمل می‌کنند و باید تشویق شوند.