معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایمان و امیدافزایی مهم ترین رویکرد دولت سیزدهم است و این دو محور به عنوان دستور کار باید مورد توجه همه بخش‌ها به خصوص رسانه‌ها قرار گیرد.

به گزارش جارچی اخبار،  فرشاد مهدی‌پور یکشنبه شب در نشست شورای اطلاع رسانی استان یزد، افزود: یکی از راه‌های افزایش مشارکت مردم در امور مختلف، افزایش گفت و گو با مردم است. دشمن می خواهد گفت و گوی میان مردم و مسئولان را از جامعه بگیرد و نباید درگیر این موارد حاشیه ای شویم.

وی همچنین با تشریح اقدامات رسانه ای دشمن برای تضعیف جریان انقلابی در کشور ادامه داد: افرادی که بدون مجوز رسانه ای فعالیت می کنند یا در بستر وب هستند، طبق قانون مطبوعات می توان فعالیت آنها را نهادینه کرد. در مورد افرادی که در شبکه های اجتماعی هستند نیز ، تدابیر امنیتی، انتظامی و قضایی در آیین نامه های موجود پیش بینی شده که آیین نامه ای در این زمینه به‌زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد توزیع آگهی به سرپرستی روزنامه های کشوری نیز ، اظهار داشت: سرپرستی ها مکلف هستند که اخبار استان را پوشش دهند و در مورد انتشار اطلاعات آگهی های دولتی نیز ، اطلاعات این بخش محرمانه نیست و همه چیز بصورت شفاف اطلاع رسانی می شود.

مهدی پور در خصوص قوانین مربوط به فعالیت های مطبوعاتی و آگهی ها در کشور یادآور شد: این قوانین در سال ۱۳۳۵ وضع شده و در آنها از روزنامه های کثیر الانتشار را نام برده که آیین نامه جدید مرتبط با این موضوع به دولت ارسال شده تا بازنگری های لازم در آن صورت گیرد و در دولت سیزدهم تلاش شده تا خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری نیز در این زمینه دیده شوند و این فرصت مهمی است که ریل حمایت های دولت از رسانه ها تغییر یابد .

وی همچنین با برشمردن برخی مزیت های استان یزد برای پرداختن به آنها در رسانه ها گفت: استان یزد مظهر یکپارچگی، انسجام و تداعی کننده وحدت ملی در کشور است و این انسجام در موضوعات مختلف خود را نشان داده و می توان از تجارب استان استفاده کرد.

مهدی پور ادامه داد: امروز نشستی با کانون های تبلیغاتی یزد برگزار شد و این انتقاد به تبلیغات فضاهای شهری یزد وارد است که تنوع تبلیغات کالا ها مقابل روی مردم قرار نمی گیرد و نیاز به تنوع بخشی و معرفی فعالیت ها و مزیت های اقتصادی در تبلیغات محیطی که باعث ایجاد روحیه کار و نشاط در جامعه می شود، در این شهر محسوس است .

وی تصریح کرد: شورای اطلاع رسانی استان می تواند مرکز انسجام و حرکت رسانه ها به سمت تولید محتوا باشد و مزیت گردشگری استان یزد بستری است که می توان با دعوت از رسانه های ملی و خارجی برای معرفی هرچه بهتر این بخش و جذب سرمایه و درآمد از آن استفاده کرد.

استاندار یزد: نقش رسانه انتقادی است اما از سیاه نمایی باید پرهیز شود

استاندار یزد نیز در این نشست گفت: جنس رسانه انتقاد است و همه این اصل را در فعالیت های رسانه ای می پذیرند اما این نقش باید با رعایت اصول قانونی، تقویت ایمان و امید و پرهیز از سیاه نمایی باشد و در مسیر همراهی با رسانه های ضد انقلاب عمل نشود.

مهران فاطمی افزود: با توجه به تحولات فضای رسانه نمی توان بر اساس قانون ۱۳۳۵ مسائل رسانه ها را در سال ۱۴۰۲ مدیریت کرد و باید حتما این موارد از قانون و دستورالعمل ها اصلاح شود.

وی ادامه داد: برخی افراد بارزترین دستاوردهای نظام را زیر سئوال برده و سیاه نمایی می کنند و حتی برخی در نشست های خبری نیز حضور یافته و هیچ مطلبی را منتشر نمی کنند و به‌واسطه گریزگاه‌های قانونی، خودشان و همسر و فرندانشان سرپرستی رسانه های متعددی را گرفته اند و این خلاف عدالت است.

استاندار یزد گفت: برخیروزنامه ها که در استان یزد سرپرستی دارند و آگهی می گیرند، اگر در استان منتشر می شدند خوب بود؛ این در حالی است که حتی یک نسخه هم از بعضی از این رسانه ها وجود ندارد و این ها عیب ها و نقایصی است که نیاز به اصلاح دارد و برخی افراد این پول را می گیرند و در فضای مجازی بر علیه دولت اقدام می کنند.

فاطمی ادامه داد: اطلاعات غلط باعث ایجاد حاشیه های امنیتی می شود و مسائلی را در کف میدان برای ما ایجاد می کند ، فضای استان‌ها با فضای ملی فرق می کند و یک خبر ممکن است درسطح ملی موجی ایجاد نکند اما در یک استان تکانه های بزرگی را ایجاد کند.

رییس شورای اطلاع رسانی استان یزد بسته رسانه ای گردشگری با مشارکت بخش خصوصی گردشگری تهیه خواهد شد و امسال در اعتبارات استان نیز ۳۰ میلیارد تومان برای تولید محتوای گردشگری در بودجه و اعتبارات دیده شده است و شورای اطلاع رسانی در این زمینه می تواند اقدام کند.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد تبلیغات تجاری در تابلوهای سطح شهر نیز برخی از این آگهی ها غیرفاخر است و می توان در زمینه تولیدات و محصولات دانش بنیان اقدام کرد. همچنین فعال نبودن سایت ادارت نیز مشکلی است که باید اصلاح شود و حتما در ارزیابی ها نیز لحاظ می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: در سال ۱۴۰۲ سه جلسه و در سال ۱۴۰۱ ، ۱۰ جلسه شورای اطلاع رسانی استان برگزار شده است و در سال گذشته ۶۰ مصوبه این شورا داشته که بیش از ۷۰ درصد آنها عملیاتی شد و در سال جاری نیز تمرکز استان بر اطلاع رسانی اقدامات دولت است و در آستانه هفته دولت نیز بسته خلاقانه توسط روابط عمومی استانداری تهیه شده و اجرایی خواهد شد.

احسان عابدی افزود: ارزیابی شاخص عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه اطلاع رسانی و فعالیت های تبیینی نیز انجام شده و نمرات ثبت شده و به دستگاه‌ها اعلام می شود .

مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد نیز در این نشست با قدردانی از اقدام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در انتشار لیست آگهی های رسانه های استان گفت: اطلاعات این لیست حاکی از آن است برخی افراد و بستگان آنان با استفاده از ظرفیت قانون، سرپرست تعداد قابل توجهی از نشریات را در انحصار گرفته اند.

علی صالحی افزود: این لیست مبین توزیع بیش از ۶ میلیارد تومان پول بین افرادی است که بخش عمده ای از آنان اصلا رسانه ای نیستند و برخی از این نشریات به یزد نمی آید.

وی ادامه داد: سوء استفاده های قانون مند در آگهی های سرپرستی ها وجود دارد ، لذا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود، نحوه دادن آگهی به سرپرستی روزنامه ها در استانها مورد بازنگری قرار گرفته و نظر شورای اطلاع رسانی استان ها در خصوص نحوه توزیع آگهی ها دریافت شود تا رسانه هایی که در استان ها فعال تر هستند از حمایت های دولت برخوردار شوند.

علی مختاری مسئول واحد خبر اداره کل روابط عمومی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: برنامه اجرایی اطلاع رسانی استان در حوزه های مختلف با محوریت حوزه روابط عمومی تهیه شده و هدف از اجرای این طرح نیز افزایش ضریب اطلاع رسانی است و از مرداد ماه ۱۴۰۲ تا تیرماه ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

در این نشست پوستر جشنواره رسانه ای ابوذر استان رونمایی و ارزیابان عملکرد روابط عمومی های استان یزد در قالب جشنواره شهید رجایی مورد تجلیل قرار گرفتند.