معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تمدن‌ها همه‌ مبتنی‌ بر مجموعه گرایش‌ها و بینش‌ها هستند، گفت:  هنگامی که در تمدن اسلامی واکاوی و تعمق می‌کنیم، در می یابیم حضرت سیدالشهدا (ع) و کربلا، هسته‌ تمدن شیعی است.

به گزارش جارچی اخبار،  عبدالحسین کلانتری عصر در آیین رونمایی از پوستر «هشتمین یادواره فرهنگی هنری بین‌المللی بوی سیب حرم دانشگاهیان» در دانشگاه شیراز، اظهار کرد: پیرامون امام حسین (ع) واقعه عاشورا نوعی اجماع و اشتراک نظری وجود دارد و در طول تاریخ نه تنها مسلمانان و شیعیان، بلکه نگاه افراد با نگرش‌ها و ادیان مختلف را متوجه خود کرده است.

وی افزود: امام حسین (ع) و عاشورا و اربعین و دیگر رویدادهای منتسب به ایشان، همان هسته‌های جوشش معنا هستند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای حل مسائل بهره برد؛ بسیاری از مسائل که ما در صدد حل آن‌ها بوده‌ایم، در افق این معنای جدید منحل می‌شوند و دانشگاه شیراز به‌خوبی توانسته است از این ظرفیت درقالب طرح یادواره‌ی بوی سیب حرم بهره ببرد.

کلانتری ادامه داد: کماکان رویداد عاشورا منبع تولید معنا و منشأ جوشش‌ها و زایش‌های بزرگ تمدنی است و نهضت‌های بزرگ بشری متأثر از این حرکت امام حسین هستند.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره رویداد فرهنگی هنری بوی سیب حرم دانشگاهیان گفت: یادواره‌ی بوی سیب حرم در طول هفت‌سال گذشته که ازسوی دانشگاه شیراز برگزار شده، کارنامه درخشانی در میان فعالیت‌های فرهنگی آموزش عالی از خود به جای گذاشته و همین مسأله موجب شد تا در سطح بین‌المللی نیز برگزار شود که امید است شاهد نتایج و دستاوردهای خوب این رویداد باشیم.

همچنین مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز درباره «هشتمین یادواره فرهنگی هنری بین‌المللی بوی سیب حرم دانشگاهیان» گفت: این رویداد با محوریت موضوعی «نقش زن در حماسه‌ی حسینی»، برای هشتمین سال پیاپی به میزبانی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز با همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم برگزار می‌شود.

مهدی مؤمن‌زاده افزود: یکی از شاخصه‌های هنر، بیان زیبا، نافذ و ماندگار مقصود و انتقال پیام و اندیشه به مخاطب است و در ای رویداد فرهنگی و هنری تلاش می‌کنیم تا با یاری کنشگران عرصه‌ی فرهنگ و هنر، قیام امام حسین (ع) و ایام سوگواری محرم را به زبان هنر درآوریم.

وی توضیح داد: این رویداد ویژه‌ی دانشگاهیان ملی و بین‌المللی برگزار می‌گردد و شامل همه‌ی گروه‌های دانشگاهی می‌شود و رسیدن به زبان گویای هنری در یادآوری هدف قیام امام حسین (ع) از نگاه نسل امروز، نقش و مقام زن در اسلام با حضور پررنگ حضرت زینب (س) در واقعه کربلا و تبدیل کردن شعارهای مذهبی به نشانه‌ها و الگوهای هنری، انتقال واقعیت‌های مذهبی و دینی به نسل جوان و یادآوری آن به دیگر نسل‌ها را دنبال می‌کند.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز عنوان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های واقعه‌ی کربلا در زمینه‌ی خلق آثار تجسمی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در گسترش فرهنگ و هنر عاشورایی، ارتباط با کشورهای همسایه از طریق ترویج هنر و تبادل اطلاعات در جهت جهانی‌شدن و به تصویر کشیدن نام حسین (ع) از دیدگاه هنرمندان کشورهای مختلف، تقویت روحیه‌ سلحشوری و ایثارگری در بین نسل جوان جامعه از دیگر اهداف این برگزاری این یادواره است.

وی با بیان اینکه این یادواره زمینه و فرصت مغتنمی برای شناخت قابلیت‌های فرهنگی، هنری و گرافیکی دانشگاهیان است، ادامه داد: ۶مردادماه ۱۴۰۲ (برابر با عاشورای حسینی) آغاز فراخوان این دوره از یادواره است و علاقه‌مندان تا ۳۰ آبان‌ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

مومن زاده عنوان کرد: یادواره‌ی بوی سیب حرم در سه بخشِ هنری شامل .هنرهای تجسمی، هنرهای صوتی و هنرهای تصویری و بخش ادبی ترتیب یافته است و دانشگاهیان می‌توانند آثاری چون پوستر، عکس، لوگو یا نشانه و کتیبه، فیلم کوتاه، پادکست و داستان کوتاه و شعر را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.

وی اضافه کرد: داوری این آثار تا پایان دی‌ماه انجام خواهد شد و آیین پایانی این یادواره ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، مصادف با رحلت حضرت زینب (س) برگزار می‌شود.