معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت در آذربایجان شرقی برای خرید انواع تجهیزات و لوازم بیمارستانی و مراکز درمانی در ۲ سال گذشته خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، علی جنتی روز چهارشنبه در نشست خبری، ادامه داد: علاوه بر این رقم قابل توجه، هم اکنون نیز اعتباری معادل یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای خرید این تجهیزات و لوازم در دست اقدام است.

جنتی به توجه خاص دولت سیزدهم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به توسعه بخش سلامت اشاره و اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر اقدامات بسیار مهم و توسعه ای در حوزه بهداشت و درمان آذربایجان شرقی صورت گرفته است که می تواند نویدبخش رونق و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات دانشگاه علوم پزشکی باشد.

وی بهره برداری ۱۰ هزار مترمربع فضای فیزیکی در حوزه سلامت و بهداشت در نقاط مختلف آذربایجان شرقی و تسریع در اجرای مصوبات دور اول و دوم سفر ریاست جمهوری به استان را از جمله اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ۲ سال اخیر اعلام و اضافه کرد: تحولات بسیار مثبت و مهمی در بخش سلامت و بهداشت عمومی استان در حال انجام و سرمایه گذاری است که نتایج آن طی چند سال آینده برای عموم مردم نمایان خواهد شد.

وی مجموع ارزش ریالی مصوبات سفر اول هیات دولت به آذربایجان شرقی را هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که از این رقم تاکنون دو هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده و بقیه نیز قرار است طی مدت سه سال به حوزه نظام سلامت استان تزریق شود.

جنتی با اشاره به مصوبات حوزه بهداشت و سلامت دور دوم سفر استانی ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی، گفت: یکی از مهمترین این مصوبات مربوط به مجوز اخذ وام از بانک توسعه اسلامی به میزان ۵۰ میلیون یورو است که قرار است برای بیمارستان جامع سرطان تبریز تعلق بگیرد و فرایندهای اداری آن در حال انجام می باشد.

وی اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز خوابگاه متاهلین ۳۲ واحدی، ۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان های بناب، سراب و مردانی آذر تبریز، یکهزار میلیارد ریال در قالب مسئولیت های مجتمع مس سونگون برای ساخت و تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی مناطق محروم استان، ۴۰۰ میلیارد ریال برای مرکز سلول درمانی تبریز، چهار هزار میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل بیمارستان مرند را از جمله مصوبات دور دوم سفر استانی رایت جمهوری به آذربایجان شرقی بیان کرد.

جنتی با اشاره به اینکه سرو سامان دادن به وضعیت مالی و بودجه ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکی از اولویت های محوری معاونت توسعه مدیریت و منابع طی دو سال اخیر بوده است، افزود: بر همین مبنا تلاش های فراوانی برای تامین منابع مالی جهت پرداخت بدهی ها انجام شد و هم اکنون تعادل و تراز مثبت در حوزه های مالی ایجاد شده است.

وی گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۰ هزار میلیارد ریال از سازمان ها، ادارات و شرکت های مختلف بیمه ای طلب دارد و به همین میزان نیز بدهی وجود دارد که برخلاف سال های گذشته به هیچ عنوان تراز منفی در مسایل مالی دانشگاه مشاهده نمی شود.

جنتی فرسودگی بیمارستان ها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی را یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات حوزه درمان و بهداشت این منطقه دانست و یادآور شد: هم اکنون ۷۰ درصد بیمارستان‌های استان بالای ۶۰ سال عمر دارند، که این وضعیت به هیچ عنوان برای جمعیت چهار میلیونی استان و با احتساب خدمات به جمعیت بالغ بر ۱۰ میلیونی شمال غرب کشور، برازنده نیست و باید فکری اساسی در این خصوس کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر همین اساس طرح جایگزینی تعداد پنج بیمارستان بزرگ تبریز را ارایه کرده است که طی آن بیمارستان های شهید مدنی، قاضی، سینا، شهدا و طالقانی باید به کلان بیمارستان یکهزار تختخوابی در دست ساخت و یک بیمارستان دیگر ۷۵۰ تختخوابی در غرب تبریز منتقل شوند.

جنتی هزینه ساخت و تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی را بسیار بالا توصیف و اضافه کرد: برای هر تخت بیمارستانی نیازمند حداقل ۸۰ مترمربع فضای فیزیکی است که هزینه ساخت آن هفت تا هشت برابر احداث ساختمان های معمولی است و این مساله حوزه سلامت را به شدت تحت تاثیر مسایل مالی قرار می دهد.

وی جذب و جلب سرمایه گذاران را یکی از برنامه های اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد و افزود: متاسفانه تاکنون در این زمینه موفقیت های چندانی نداشته ایم اما سازو کار و تسهیلات لازم را در این رابطه فراهم کرده و از حضور سرمایه گذاران به شدت استقبال می کنیم.

جنتی نقش رسانه ها در توسعه بخش سلامت و نیز حل و فصل مشکلات این بخش بسیار مهم در توسعه کشور را مهم و محوری خواند و خواستار همکاری های نزدیک اصحاب رسانه با دانشگاه علوم پزشکی تبریز شد.

وی رسیدن به استانداردهای قابل قبول در بخش سلامت را بدون همکاری رسانه ها ناممکن دانست و یاداور شد: شعار ما در دانشگاه علوم پزشکی تبریز “هر روز یک گام به جلو” است و تلاش داریم مسیرها را بر همین اساس باز کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

این دانشگاه ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.