موکب مردمی امام خامنه‌ای در هر شیفت با حضور ۲۰۰ نفر خادم درحال‌خدمت رسانی شبانه‌روزی به زائرین اربعین است.

این موکب به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین و مجهزترین موکب مردمی کشور از سال ۱۳۹۲ در ورودی شهر خرم‌آباد در ایام اربعین در زمینه پذیرایی، اسکان، خدمات مکانیکی و خودرویی، خدمات فرهنگی، درمانی و بهداشتی و پاسخ به سوالات شرعی فعالیت دارد.

موکب امام خامنه‌ای، موکبی ۱۰۰ درصد مردمی

کریم خورشیدوند مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای در سخنانی، اظهار داشت: از نظر موقعیت جغرافیایی و استراتژیک چون لرستان در مسیر بیش از ۶۵ درصد زوار اربعین قرار دارد به‌نوعی می‌شود، ما به‌عنوان دروازه اربعین و در مسیر ده‌ها کشور خارجی برای ورود به عتبات‌عالیات قرار داریم.

وی با بیان اینکه اکثر منازل روستاهای اطراف این موکب که در کیلومتر پنج جاده خرم‌آباد – بروجرد واقع شده‌اند به‌نوعی محل اسکان زائرین هستند، گفت: بیش از ۴۰۰ منزل مسکونی، مساجد و تکایای سطح شهر، حسینیه حبیب بن مظاهر، مسجدالنبی و دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان محل اسکان ضمن ایجاد یک شبکه اعلام آمادگی کرده و بهتر است بگوییم که محل اسکان و پذیرایی به‌اندازه کل شهر خرم‌آباد است؛ چون من معتقدم درب‌خانه مردم به روی زائرین آقا امام حسین (ع) باز است و موکب ۱۰۰ درصد مردمی است.

وی با بیان اینکه در مباحث پشتیبانی و زیرساختی بعضی از مدیران دولتی مثل اداره برق، شرکت آبفا و شرکت گاز همکاری می‌کنند، گفت: امسال پیگیر هستیم که این موکب دائمی باشد و ساخت‌وسازهایی مثل آشپزخانه، انبار و سرویس‌های بهداشتی و … در حال احداث است که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از ۹۰ درصد است.

موکب محل کنشگری کنشگران فعال و فرهنگی است

مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای، گفت: عموماً مخارج این موکب، خود مردم و خیرین هستند که تقبل کرده‌اند و اساس موکب یک کار فرهنگی است چرا که استراتژی و راهبرد نظام جمهوری اسلامی جریان اربعین است و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در مورد جامعه‌پردازی و تمدن نوین اسلامی، شبکه گسترده و همایش عظیم اربعین با شعار یا لثارات الحسین در حال شکل‌گیری است و این جریان به مهدویت و ظهور امام‌زمان (عج) ان‌شاءالله خواهد رسید.

خورشیدوند، افزود: حضرت آقا دستور پیاده‌روی اربعین را به این شکل و با این حجم که در طول سال‌های قبل هم بوده صادر و فرمانده میدان هم حاج‌قاسم سلیمانی بود و در واقع تمام مواکب به دستور ایشان و با مدیریت سردار دل‌ها برپا شد.

وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی، گفت: موکب محل کنشگری کنشگران فعال و فرهنگی است غرفه‌هایی هم معمولاً داریم که در آن هدایایی فرهنگی اهدا می‌شود که اخیراً غرفه کتاب، تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است.

مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای، در خصوص زمان خدمات‌رسانی موکب اعظم، گفت: این موکب دارای حجم وسیعی است در واقع ما در اوایل دهه محرم کارهای زیرساختی را شروع و حدوداً ۱۸ روز قبل از اربعین، خدمات به زائرین پیاده آغاز می‌شود که در اوایل آمار کمی دارند و به‌مرور آمار روزانه اضافه می‌شود و تا سه، چهار روز قبل از اربعین اوج شلوغی است.

پذیرایی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر

وی با اشاره به اینکه به طور شناور ۲۰۰ نفر در هر شیفت در موکب مردمی امام خامنه‌ای خرم‌آباد کار می‌کنند، گفت: این موکب در سال گذشته تقریباً پذیرای یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر در سراسر دنیا بوده و خادمین به طور شبانه‌روزی به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

خورشیدوند، تصریح کرد: ما در مسیر رفت زائرین هستیم و قاعدتاً تا یک روز قبل از اربعین خدمات ارائه می‌شود و روز اربعین یک مراسم جاماندگان برای خادمین و خیرینی که اینجا زحمت کشیده و خدمت‌رسانی کرده و توفیق شرکت در کنگره عظیم مراسم اربعین را نداشته‌اند، برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: برنامه‌هایی مثل تعزیه، مداحی به زبان‌های مختلف کاروان‌ها که از کشورهای خارجی و استان‌های متعدد می‌آیند و به شیوه و رسم خودشان عزاداری می‌کنند، مراسم زیارت عاشورا، نماز جماعت، توزیع بسته‌های فرهنگی و گاهی توزیع کتاب یا کتابچه‌هایی که بعضی از دستگاه‌ها می‌آورند، توسط فعالین فرهنگی در موکب اهدا می‌شود.

مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای، گفت: به‌خاطر موقعیت مناسبی که این موکب دارد زائرین قبل از اینکه وارد شهر خرم‌آباد شوند خدمات می‌گیرند و عموماً از مسیر کمربندی عبور کرده و این کار تردد زائرین را تسهیل و بیشتر وارد شهر نمی‌شوند.

خورشیدوند، از تمام مردم، خیرین و فعالین فرهنگی، مذهبی برای مشارکت و همراهی دعوت کرد و گفت: فضای لازم برای بروز و ظهور خلاقیت‌ها فراهم شده و افراد مختلفی با سلیقه‌های مختلف با شعار و هدف مشترک در این برنامه حضور دارند و ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در آنجا کنگره عظیم اربعین رونق بیشتری پیدا کند.