رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مراغه بیان کرد: دادگاه بخش سراجوی این شهرستان امسال با صدور ۱۳ حکم جایگزین حبس، برای بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این بخش گام برداشته است.

به گزارش جارچی اخبار، نادر شریفی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر همین اساس جزای نقدی محکومان در این تعداد از سوانح رانندگی به بهسازی و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی بخش سراجو، نصب علایم رانندگی و میخ‌های زرد چشم‌گربه‌ای صرف شده است.

 ایمن‌سازی برخی جاده‌های مراغه از محل احکام جایگزین حبس

وی با قدردانی از این اقدام ارزشمند و مبتنی بر قانون مجازات اسلامی، اضافه کرد: این اقدام رییس دادگاه بخش سراجوی مراغه موثر بوده و تعداد سوانح و میزان خسارت ناشی از آنها را در نقاط حادثه‌خیز این بخش کاهش داده است.

پرونده‌های دیگری نیز در مسیر رسیدگی قرار دارد

رییس دادگاه بخش سراجوی مراغه نیز با تاکید بر اینکه این ۱۳ رای به مرحله اجرا رسیده، گفت: تعداد دیگری از پرونده‌های قضایی با احکام جایگزین حبس نیز در مسیر رسیدگی قرار دارد که یکی پس از دیگری به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

«طاهر انوری» افزود: احکام جایگزین حبس علاوه بر بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این بخش، در سایر زمینه‌ها از جمله آموزش و پرورش، کمک به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و غیره نیز صادر شده است.

وی صدور احکام جایگزین حبس را نیازمند فرهنگ‌سازی خواند و افزود: تاکنون احکامی برای تهیه ویلچر مددجویان بهزیستی، تعمیر سرویس بهداشتی برخی مدارس، خرید کتاب آموزشی در روستاهای «احمدآباد» و «آلماچوان»، تهیه بسته کمک معیشتی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و کمک هزینه تحصیلی ۱۰ کودک بی‌بضاعت نیز صادر شده است.

رییس دادگاه بخش سراجوی مراغه ادامه داد: بر اساس آمار پلیس، صدور احکام جایگزین حبس در حوزه راهداری به عنوان یک اقدام عام‌المنفعه به ایمن‌سازی و کاهش سوانح و میزان خسارت‌های آنها منجر شده است.

«انوری» با تاکید بر اینکه اجرای احکام جایگزین حبس در حوزه‌های مختلف از جمله راهداری زیر نظر کارشناسان این اداره و با نظارت دادگاه اجرا می‌شود، اضافه کرد: محکومان نیز نه تنها اعتراضی نسبت به این احکام ندارند بلکه از آنها استقبال می‌کنند.

بر اساس قانون آن دسته از مرتکبان جرائم عمد که حداکثر مجازات آنان سه ماه حبس است، به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند.

آیین‌نامه «نحوه اجرای قرار تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط، قرار تعویق صدور حکم، نظام نیمه‌آزادی و آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و جایگزین‌های حبس» در اجرای ماده ۵۵۷ قانون آیین دادرسی کیفری و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری وقت در ۵۶ ماده و ۱۸ تبصره سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ از سوی آیت الله رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه ابلاغ شد. فصل پنجم این آیین‌نامه نحوه اجرای مجازات‌های جایگزین را تشریح کرده است.

همچنین ۲۳ شهریور سال ۱۳۹۸ دستورالعمل «ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» از سوی آیت الله رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه ابلاغ شد؛ این دستورالعمل مشتمل بر ۲۹ ماده در اجرای بند ۶۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، مصوب نهم تیر ماه ۱۳۹۴ رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» و مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در زمینه حبس‌زدایی بود.