بر اساس هشدار کشاورزی سطح زرد سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی از روز چهارشنبه تا جمعه موجب رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی می‌شود که خطر خسارت به محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

به گزارش جارچی اخبار، سازمان هواشناسی کشور در هشدار کشاورزی سطح زردی از فعالیت سامانه بارشی از روز چهارشنبه تا روز جمعه هفته جاری در کشور خبر داد و اعلام کرد: روز چهارشنبه در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب شهرستان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

بارش‌ها روز پنجشنبه در استان‌های کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، یزد، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رخ خواهد داد.

فعالیت سامانه بارشی روز جمعه در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی سبب رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی می‌شود.

سازمان هواشناسی به تسریع در برداشت محصولات کشاورزی (مانند ذرت، سیب زمینی، پیاز، صیفی جات و غیره)، تسریع در انتقال محصولات دپو شده در کنار مزارع به انبار های مسقف (مانند مرکبات، برنج، ذرت و غیره) و زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها توصیه کرده است.

عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش و باد شدید، انجام اقدامات حفاظتی در مزارع صیفی جات استان بوشهر و کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبتدر این شرایط جوی لازم است.

جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی به بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش توصیه شده است و خودداری عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها و فصل جابه‌جایی عشایر در استان‌های سردسیر زاگرس مرکزی به مناطق گرمسیر، جلوگیری از ورود آب باران به داخل سالن‌های دامداری و طیور، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی و انتقال ماشین آلات و ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف و استحکام سازه‌های گلخانه‌ها و دامداری‌ها در برابر باد شدید نیز در این شرایط ضروری است.

باد و گردوخاک میهمان آخر هفته ۷ استان کشور

سازمان هواشناسی کشور همچنین با صدور هشدار سطح زرد دیگری اعلام کرد: جدیدترین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد که پنجشنبه و جمعه وزش باد و گردوخاک حداقل هفت استان کشور را فرا می‌گیرد و سبب بروز برخی اثرات مخاطره‌آمیز می‌شود.

روز پنجشنبه وزش باد شدید موقتی با احتمال خیزش گردوخاک در استان‌های سمنان و نوار شرقی خراسان رضوی رخ خواهد داد و روز جمعه در استان‌های قم، جنوب تهران، جنوب سمنان، شمال اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان وزش باد شدید موقتی و احتمال خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش وزش باد در نواحی مستعد سبب خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا می‌شود که احتمال اختلال در رفت و آمدهای شهری و شکستن درختان فرسوده را در پی دارد؛ علاوه بر این همچنین احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل نیز وجود دارد.

توصیه می‌شود برای مدیریت شرایط نسبت به «اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور وعدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی» اقدام شود.

آب‌های جنوب کشور مواج و متلاطم می‌شود

سازمان هواشناسی همچنین صدور هشدار سطح زرد، نسبت به وزش باد و متلاطم شدن برخی مناطق آب‌های جنوب کشور از صبح روز چهارشنبه (۲۴ آبان ماه) تا پایان روز شنبه آینده (۲۷ آبان ماه) هشدار داد و اعلام کرد: افزایش سرعت وزش باد در مناطق ساحلی و دور از سواحل شمال و مرکز خلیج فارس، تنگه هرمز و نواحی غربی دریای عمان سبب افزایش ارتفاع موج به ۱.۵ متر می‌شود.

این شرایط پیامدهای مخاطره‌آمیزی همچون «اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی و احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری» در پی دارد.

منطقه اثر سامانه در خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و تنگه هرمز، در استان هرمزگان و نواحی غربی دریای عمان است.

توصیه می‌شود در زمان فعالیت سامانه از تردد شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی و شنا در منطقه اثر فعالیت سامانه خودداری شود و تمهیدات لازم برای تردد شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری اتخاذ شود.