نشست کنگره سراسری خانه کارگر (عادی و فوق‌العاده) با حضور ریاست و اعضا در مجتمع کارگران شهید امامی چمخاله برگزار شد.

به گزارش جارچی اخبار از گیلان، دبیرکل خانه کارگر در این کنگره گفت: مسئله مهم ما در این کنگره تطبیق با قانون جدید درباره خانه‌های کارگر بود، بنا است آیین‌نامه‌ای برای آن تنظیم شود که تا امروز به وزارت کشور ابلاغ نشده تا تطبیق اتفاق بیفتد.

علیرضا محجوب، ادامه‌داد: در قانون جدید منع فعالیت‌های سیاسی به صراحت اعلام شده‌است، برای مسئولیت‌ها هم عنوان‌های جدیدی مطرح شده که باید خود را با آن تطبیق بدهیم.

وی عنوان کرد: دولت افزایش سن را در پیشنهاد خود آورد، انتظار داشتیم در مجلس کنار گذاشته شود، اما مجلس با نمایندگانی مانند بابایی همراهی نکرد، اکنون باید برای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت‌نظام توضیحات ارائه شود.

این فعال حوزه کارگری ادامه‌داد: ما تلاش‌های خود را در این حوزه ادامه خواهیم داد، این یک اقدام تند، یک‌طرفه، نامربوط و بدون محاسبه است، کسی در دنیا پیدا نشده ۴۲ سال را اساس بازنشستگی قرار دهد.

وی تصریح‌ کرد: وقتی افراد مطالعه نمی‌کنند و مطلبی می‌نویسند نتیجه این می‌شود که می‌گویند ۳۵ سال سابقه سرجای خود است؛ در صورتی که فقط برای مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگی های پیش از موعد و برخی موارد محدود صدق می‌کند.

محجوب گفت: لغو تصمیمی که گرفته شده دو سوم رأی مجلس را می‌خواهد و این نشان‌ می‌دهد کار سخت شده اما ما به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

نظام استاد شاگردی قابلیت اجرا ندارد

وی با اشاره به نظام استاد شاگردی اظهار کرد: این تصمیم با چه محاسبه‌ای گرفته شده‌است، شرایط بازار کار و عرضه و تقاضا تغییر کرده است، عرضه کننده نیروی کار به کارهای ساده تمایلی ندارند و جنس تقاضای کار تغییر کرده است.

دبیرکل خانه کارگر گفت: براساس قانون جدید، سقف افزایش سابقه ۴۲ سال و یک ماه است، سن بازنشستگی هم به ۶۲ سال و یک ماه می‌رسد و این تصمیم‌گیری کاملاً یک‌طرفه است.

این نماینده ادوار مجلس ادامه‌ داد: نمی‌گوییم نیروی کار نیست، نیروی کار برای مسیری که می‌خواهیم نیست، حتی باوجود اینکه کارهایی انجام شده و مراکز آموزش عالی تربیت دانشجویان متناسب با نیروی کار موظف شدند، اما این کارها ره‌گشا نیست.

دولت در نظام استاد شاگردی بیشتر از مجلس به کارگران اهمیت داد

دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: بحران جمعیتی داشتیم، پیش‌بینی علمی شده و نرخ رشد کاهش پیدا کرده، بنابراین کمبود نیروی کار را شاهد هستیم و برای همین برای ۱۰۰ شغل که به‌کارگیری اتباع در آن ممنوع بود مطرح شد که بتوانند اتباع را به‌کارگیری کنند؛ بعد در این شرایط برخی نظام استاد شاگردی را مطرح می‌کنند.

وی ادامه‌داد: ما کارآموزی را داشتیم که الان هم داریم و شرایط آن هم تعریف شده است، اگر هدف این است که چیز بی‌ضابطه را شاهد باشیم، چون شرایط عملی شدن آن وجود ندارد، برخی افرادی که خواستار آن بودند خیال استثمار را به گور خواهند برد.

محجوب خاطرنشان کرد: به فرض امکان نظام استاد شاگردی، آیا این کار عادلانه است، چرا باید قانون دور زده شود، دور زدن قانون در قانون برنامه چه مفهومی دارد.

وی ادامه‌داد: دولت که ابتدا این موضوع را طرح کرده بود آن را از پیش نویس خود حذف کرد اما مجلس مجدد آن را مطرح می‌کند که نشان‌می‌دهد نفوذ اشراف و صاحبان ثروت در مجلس بیشتر از جامعه کار است و دولت از مجلس، کارگری‌تر است که این موضوع را حذف کرد.

در پایان کنگره سراسری خانه کارگر (عادی و فوق‌العاده)، قطع‌نامه‌ای درباره ضرورت توجه به اصل سه‌جانبه گرایی، حل مشکل کارگران و ترمیم دستمزدها صادر شد.