عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تایید تداوم رفتگری افراد زیر ۱۸ سال در سطح پایتخت، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد تقریبا همه کودکانی که به صورت غیرقانونی توسط برخی پیمانکاران متخلف شهرداری برای نظافت معابر به‌کارگیری می‌شوند، از اتباع بیگانه هستند.

به گزارش جارچی اخبار، مهدی بابایی، نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود انتشار گزارش‌های میدانی مکرر در رسانه‌ها در یک سال گذشته، همچنان شاهد رفتگری کودکان یا به عبارت دیگر، به‌کارگیری افراد زیر ۱۸ سال توسط پیمانکاران خدمات شهری مناطق شهرداری تهران برای نظافت معابر هستیم، اظهار داشت: قطعا به‌کارگیری افراد زیر ۱۸ سال برای رفت و روب معابر شهر تهران توسط برخی پیمانکاران حوزه خدمات شهری غیرقانونی است و اعضای شورا هم چند مرتبه مخالفت خود با این مساله را اعلام کرده‌اند.

وی افزود: در یک سال گذشته، اعضای شورای شهر نیز مانند خبرنگاران مواردی از رفتگری کودکان در سطح شهر را مشاهده کرده‌اند، البته شخصا اعتقاد ندارم که این مساله به صورت گسترده توسط شهرداری تهران در جریان است، بلکه به نظر می‌رسد صرفا برخی پیمانکاران متخلف در بعضی مناطق دست به این اقدام می‌زنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: سازمان مدیریت پسماند و شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه وظیفه دارند که نظارت‌های جدی‌تری را بر پیمانکاران خود اعمال کنند تا دیگر شاهد تکرار این تخلف توسط برخی پیمانکاران نباشیم. البته تا جایی که گزارش‌ها نشان می‌دهد، تقریبا همه افراد زیر ۱۸ سال که برای نظافت معابر به‌کارگیری می‌شوند، از اتباع بیگانه هستند، ولی فرقی ندارد که این افراد تبعه باشند یا ایرانی، چون در هر صورت به‌کارگیری کودکان برای رفت و روب معابر غیرقانونی است.

به‌کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز حتی اگر بیش از ۱۸ سال داشته باشند، غیرقانونی است  

بابایی با تاکید بر این که به‌کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز برای نظافت معابر حتی اگر بیش از ۱۸ سال سن داشته باشند نیز غیرقانونی است، عنوان کرد: در حال حاضر مدیریت جامع رفت و روب معابر به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران سپرده شده است و این سازمان در حال اصلاح قراردادهای خدمات شهری با پیمانکاران است تا حقوق ‌و‌ مزایای نیروهای این حوزه افزایش یابد.

نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران در توضیح بیشتر گفت: اکنون حقوق و مزایای پیش‌بینی‌شده در آنالیز قراردادها برای نیروهای خدمات شهری که توسط پیمانکاران به‌کارگیری می‌شوند، ارقام ناچیزی است که باعث می‌شود کارگران ایرانی رغبت چندانی برای حضور در این شغل نداشته باشند و به همین دلیل، در حال حاضر برای نظافت معابر عمدتا از اتباع بیگانه استفاده می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند در حال پیگیری اصولی اصلاح قراردادهای پیمانکاران است تا حقوق و مزایای کارگران خدمات شهری براساس قوانین جاری مربوط به حقوق کارگران در کشور پرداخت شود که اگر این اتفاق بیفتد، قطعا رغبت افراد ایرانی برای حضور در شغل رفتگری بیشتر خواهد شد و میزان حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در این حوزه کمتر می‌شود.

شهروندان در صورت مشاهده رفتگری کودکان با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند

بابایی همچنین از عموم اهالی پایتخت درخواست کرد که در صورت مشاهده موارد به‌کارگیری کودکان در حوزه خدمات شهری و رفت‌ و روب معابر در سطح شهر، حتما با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند. او تاکید کرد که سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز وظیفه دارد که تماس‌های شهروندان در این زمینه را به صورت ویژه پیگری و شهرداری‌های مناطقی را که در آنها این تخلف رخ می‌دهد، بازخواست کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان تصریح کرد: سازمان بازرسی شهرداری و شهرداری‌های مناطق وظیفه دارند که جرایم ویژه‌ای را برای پیمانکارانی که از کودکان برای رفتگری استفاده می‌کنند، در نظر بگیرند که در صورت تکرار این تخلف توسط یک پیمانکار، یکی از گزینه‌ها برای برخورد می‌تواند قطع همکاری دائمی با آن پیمانکار باشد.