رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: متاسفانه باید اذعان داشت که تمام دولت‌ها از جمله دولت سیزدهم، نتوانسته‌اند در زمینه مقابله با آلودگی هوا به تمام تکالیفی که در بخش‌های مختلف برایشان تعیین شده است، عمل کنند.

به گزارش جارچی اخبار، مهدی پیرهادی درباره آخرین وضعیت مازوت‌سوزی توضیح داد: پیگیری‌های شورا و اظهارات مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان متولی نظارت بر نوع سوخت مصرفی در واحدهای صنعتی، تجاری، منازل و … نشان می‌دهد که در سطح استان تهران مازوت‌سوزی وجود ندارد ، ولی در نیروگاه‌های برخی استان‌های همجوار، مازوت‌سوزی انجام می‌شود که آلودگی ناشی از این اقدام در فصول سرد سال با وزش باد به حومه پایتخت منتقل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: براساس اظهارات نماینده شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در جلسه استانداری، دو نیروگاه در خارج از استان تهران در برخی روزها سوخت مازوت مصرف می‌کنند که مازوت‌سوزی آنها بر تشدید آلودگی هوا در حومه پایتخت تاثیر می‌گذارد. یکی از این نیروگاه‌ها در استان البرز است که در زمستان سال گذشته قطعا مازوت‌سوزی انجام داده است و بیم آن می‌رود که در زمستان امسال هم مازوت‌سوزی انجام دهد و آلایندگی ناشی از آن به حومه پایتخت و بخش‌هایی از شهر تهران منتقل شود.

وی افزود: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گزارشی تایید کرده است که ۱۴ نیروگاه کشور در برخی روزها در فصول سرد سال اقدام به مصرف سوخت مازوت می‌کنند که این مساله در تشدید آلودگی هوا در برخی شهرهای ایران تاثیر می‌گذارد. این نکته در گزارش‌های مشابهی توسط سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تایید شده و شکی نیست که در مناطقی از کشورمان، مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها انجام می‌شود و مهمترین دلیل آن هم ناترازی در مصرف گاز طبیعی کشور است.

کوتاهی تمام دولت‌های گذشته در رفع معضل آلودگی هوای تهران 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان این که مازوت‌سوزی در استان تهران انجام نمی‌شود، اما مسائل دیگری سبب شده است که در طول سال‌های گذشته همچنان شاهد تشدید آلودگی هوای پایتخت بخصوص در ایام سرد سال باشیم، اظهار داشت: هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که اهالی شهر تهران در بسیاری از روزهای سال، هوای آلوده تنفس می‌کنند و این مساله سلامت عموم شهروندان بخصوص کودکان و سالمندان را با مشکل مواجه می‌کند.

پیرهادی ادامه داد: آلودگی هوای تهران معضلی است که در طول چند دهه گذشته ادامه داشته و قطعا در تمام دولت‌های گذشته در رفع این معضل کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. البته دولت سیزدهم تا امروز تلاش کرده است که برخی کوتاهی‌های دولت‌های قبل را جبران کند؛ به طور مثال، در دولت فعلی حمایت مناسبی از شهرداری‌ها برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شده است و نهایی شدن قرارداد واردات واگن مترو از چین یا برنامه‌هایی که مدیریت شهری پایتخت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و برقی‌سازی تدریجی حمل‌ونقل عمومی پایتخت دارد، بدون همراهی دولت میسر نبوده و نیست.

شاهد اجرای دستورالعملی جامع برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده نیستیم 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه باید اذعان داشت که تمام دولت‌ها از جمله دولت سیزدهم، نتوانسته‌اند در زمینه مقابله با آلودگی هوا به تمام تکالیفی که در بخش‌های مختلف برایشان تعیین شده است، عمل کنند. یکی از بارزترین مصادیق در این زمینه نیز عقب‌ماندگی شدید دولت‌ها در از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده است که حتی در دولت کنونی هم تعیین تکلیف نشده و همچنان شاهد اجرای دستورالعملی جامعی برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده نیستیم، این در حالی است که یکی از منابع اصلی تشدیدکننده آلودگی هوای تهران و بسیاری از دیگر کلانشهرها، تردد وسایل نقلیه فرسوده است.

پیرهادی ادامه داد: بالا بودن مصرف سوخت خودروهای داخلی نسبت به استانداردهای جهانی در کنار متوقف شدن روند توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در طول ۱۰ سال اخیر، از جمله دیگر عوامل تشدیدکننده آلودگی هوای پایتخت بوده است. در کنار این مساله، اجرا نشدن کامل طرح کهاب و سایر تکالیفی که برای وزارت نفت و البته سایر وزارتخانه‌ها در قانون هوای پاک تعریف شده، به افزایش آلاینده‌ها در شهر تهران دامن زده است و در چنین شرایطی، مسئولان تمام دستگاه‌های متولی اجرای قوانین و مقررات مربوط به مقابله با آلودگی هوا هستند، وظیفه دارند که در بازه زمانی مشخصی به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌ها همچنان بخواهند که به اغلب تکالیف خود در زمینه اجرای قانون هوای پاک بی‌توجه باشند، همان‌طور که در ایام سرد امسال نیز مانند سال‌های قبل شاهد تشدید آلودگی هوای تهران هستیم، در سال‌های بعد نیز شاهد تداوم این معضل خواهیم بود.