دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر کارگروه نهضت ملی مسکن کشور گفت: ساخت یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی از مجموع چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده است.

به گزارش جارچی اخبار،  روح‌الله اکبری شامگاه چهارشنبه در شورای تامین مسکن چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مردمی‌سازی طرح نهضت ملی مسکن در قالب واگذاری برون‌ساخت در دستور کار قرار دارد و در صورت امکان باید این مهم به گروه‌های مردمی واگذار شود.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری در طرح نهضت ملی مسکن به‌نسبت عملکرد ۲ ساله در تامین و آماده‌سازی زمین جزو ‌۱۰ استان برتر کشور و در مراحل ساخت جزو استان‌های میانی است.
اکبری تصریح کرد: بانک‌های چهارمحال و بختیاری پای کار آمده‌اند و در حال تکمیل و پرونده هستند اما هنوز منجر به پرداخت تسهیلات نشده است.
وی یادآور شد: تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی با هدف سرعت‌بخشی به روند ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار دارد.
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر کارگروه نهضت ملی مسکن کشور با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت چهار میلیون مسکن همزمان با فعالیت دولت سیزدهم اظهار داشت: از این تعداد یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در زمین‌های دولتی به‌طور ۹۹ ساله، ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها، ۸۰۰ هزار واحد مسکونی به‌طور خودمالکی و ۶۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده احداث می‌شود که از این تعداد ۵۴ هزار و ۹۲۷ واحد مسکونی سهم چهارمحال و بختیاری است.
وی گفت: بانک‌های عامل می‌توانند پیش‌پروانه ساختمانی را برای پرداخت تسهیلات قبول کنند تا روند ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نهضت ملی مسکن سرعت یابد.
اکبری به پیشرفت کمتر از ۱۲ درصدی طرح اقدام ملی مسکن در دولت قبل اشاره و تاکید کرد: تاکنون ۵۲ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور تامین شده است.
وی افزود: هم‌اکنون دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری از طرح نهضت ملی مسکن در کشور آمادگی و اهتمام دارند.
سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در ۲۱ شهر استان انجام نشده که قرار شد در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز شود.

خدایار باقری تاکید کرد: در این نشست قرار شد بانک‌های عامل تسهیلات را در سریع‌ترین زمان ممکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کنند.
وی افزود: همچنین قرار شد شرکت‌های خدمات‌رسان تعهدهای خود در سایت های نهضت ملی مسکن را آغاز کنند.
باقری تصریح کرد: آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری و اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هم‌ ساخت مدرسه در طرح‌های نهضت ملی مسکن را آغاز کنند.

سهم چهارمحال و بختیاری از نهضت ملی مسکن ۵۷ هزار و ۱۴۹ واحد است

همچنین معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: سهم این استان از طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم ۵۷ هزار و ۱۴۹ واحد مسکونی است.

کامران رهی شامگاه چهارشنبه در شورای تامین مسکن چهارمحال و بختیاری که با حضور دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر کارگروه نهضت ملی مسکن کشور برگزار شد، تاکید کرد: از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۴۷ واحد مسکونی مربوط به گروه‌های درآمدی و دهک‌های یک تا چهار، هفت هزار و ۶۷۴ واحد مربوطه به تفاهم‌نامه‌های منعقده، هفت هزار و ۶۷۴ واحد مربوطه به بازآفرینی، ۱۰ هزار و ۲۳۲ واحد مربوط به خودمالکی، ۲ هزار و ۲۲۳ واحد مربوط به تولید مسکن استیجاری و ۱۴ هزار واحد روستایی است.

وی با اشاره به نام‌نویسی ۹۴ هزار و ۱۳۲ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری افزود: از این تعداد ۲۴ هزار و ۶۶۷ نفر تأیید نهایی شده، ۱۹ هزار و ۳۷۹ متقاضی افتتاح حساب کرده و ۱۷ هزار و ۳۱۰ نفر آنان در مجموع ۲۳ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بابت سهم آورده ۴۰۰ میلیون ریالی خود را پرداخته‌اند.
رهی به تامین ۸۳۴ هکتار زمین در چهارمحال و بختیاری برای ساخت ۳۳ هزار و ۲۲۶ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن اشاره و تصریح کرد: برای طرح جوانی جمعیت استان تاکنون ۸۸۷ قطعه زمین در شهرهای شهرکرد، بروجن، بن، کیار، شلمزار، سامان و فرخ‌شهر تامین و تحویل متقاضیان واجد شرایط شد.
وی با اشاره به نام‌نویسی ۹ هزار و ۷۵۴ نفر در چهارمحال و بختیاری برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن یادآور شد: از این تعداد چهار هزار و ۱۴۷ نفر در مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.
رهی با اشاره به آماده‌سازی ۲۱ سایت نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری با ۱۹۶.۹ هکتار وسعت و ارزش یک‌هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال اظهار داشت: این طرح در سایت‌های مختلف ۴۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و تسریع در روند تکمیل و بهره‌برداری طرح نهضت ملی از مهم‌ترین خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم این استان است.
در طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور هدف‌گذاری شده که از این تعداد سهم چهارمحال و بختیاری سالانه دست‌کم ۱۰ هزار واحد مسکونی است.
چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.