مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: ۲۰۰ هنرمند در قالب ۱۵ اثر نمایشی و هنری در عراق و ۱۵ اثر در گذرگاه‌های مرزی اربعین حسینی ایران برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا کردند.

به گزارش جارچی اخبار،برای نخستین بار در اربعین سال جاری بخش عروسکی نیز به جشنواره افزوده شده که در کشور عراق و ایران به اجرای برنامه پرداختند در مراسم اختتامیه هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین، روایت راهیان در منطقه آزاد اروند اظهار کرد:۱۵۰ اثر در بخش‌های تئاتر خیابانی، تعذیه، پرده خوانی، نقالی، مرثیه سرایی و سرود با زبان عربی و فارسی به دبیرخانه همایش ارسال شد که در نهایت ۳۰ اثر در ایران و عراق برنامه اجرا کردند.

وی افزود: برای نخستین بار در اربعین سال جاری بخش عروسکی نیز به جشنواره افزوده شده که در کشور عراق و ایران به اجرای برنامه پرداختند.

زارعی گفت: همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین، روایت راهیان از سال ۹۵ با حضور ۵۰ هنرمند آغاز شده و اینک بیش از ۲۰۰ هنرمند آیینی در بخش‌های مختلف به زبان فارسی، عربی و ترکی در اربعین اجرا برنامه کردند.

وی اظهار کرد:بیشتر فعالیت گروه‌های هنری در مرزهای باشماق، چذابه، مهران و شلمچه بود و برای اربعین سال آینده این برنامه در مرز تمرچین نیز اجرا خواهد شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: ۶ گروه از هنرمندان عراقی نیز در اربعین حسینی در کنار هنرمندان آیینی ایران، اجرای برنامه کردند.

۶۰ گروه هنری در شلمچه نذر فرهنگی اجرا کردند

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت:۶۰ گروه هنری در شلمچه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، نذر فرهنگی اجرا کردند که انعکاس و استقبال خوبی از آن توسط زائران اربعین حسینی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام هادی زرشناس افزود: روایت حرکت قیام عاشورا و امام حسین (ع) هر شب بعد از نماز مغرب و عشا تا ساعت ۲ بامداد برگزار می‌شد.

اربعین حسینی فرصتی برای ساخت محتوای ارزشمند هنری است

معاون راهبردی استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: فناوری اربعین حسینی فرصتی برای خدمت و ایجاد ارزش افزوده برای محتوای تولیدات فرهنگی و هنری در کشور است.

سعید لشگری اظهار کرد: اربعین حسینی را بعنوان فناوری تمدنی انقلاب اسلامی در نگاه قیام امام حسین(ع) و تشکیل امت اسلامی در جامعه می دانیم.

وی تربیت هنرمندان مکتبی از نسل جدید را از نکات مثبت همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین دانست و اظهار کرد: هنرمندان همانگونه که در انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی نقش آفرینی کردند قرار است از قیام عاشورا محتوای ارزشمند خلق کنند.

در مراسم اختتامیه هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین، روایت راهیان از هنرمندان و عوامل اجرایی این رویداد، با مشارکت حوزه هنری استان خوزستان و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد اروند تجلیل شد.

مرز بین‌المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد.
پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان هستند.