رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وقوع ۲۵۰ مخاطره طبیعی به طور سالانه در کشور ادامه داد: به طور متوسط بر اثر وقوع این میزان مخاطره طبیعی سه هزار نفر فوت و ۹ هزار نفر مصدوم می‌شوند.

به گزارش جارچی اخبار، دکتر جعفر میعادفرروز سه شنبه در همایش پدافند غیرعامل نظام سلامت در محل دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: ایران یکی از کشورهای حادثه‌خیز دنیا است و باید زیرساخت‌های لازم اجرای اصول پدافند غیرعامل عملیاتی شود؛ در حال حاضر ۳۰ حادثه از مجموع ۴۰ حوادثی که در جهان به وقوع می‌رسد در کشور ایران رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی حوادث به طور مداوم تکرار می‌شوند اظهار کرد: برخی حوادث همچون زلزله در کشور به دفعات رخ می‌دهد و باید برای کاهش آسیب حاصل از وقوع این حادثه طبیعی اقدامات لازم انجام شود.

دشمنان به دنبال جنگ ترکیبی در کشور هستند

میعاد فر ادامه داد: دشمنان تلاش می کنند با تمام ابزار و امکانات با راه‌اندازی جنگ ترکیبی در کشور اختلال ایجاد کنند اما با همراهی مردم و نظام مثل همیشه با شکست روبرو می‌شوند.

وی گفت: اولویت‌بندی تهدیدها ، کاهش آن‌ها و شناسایی نقاط آسیب پذیر از دیگر اقدامات مورد اهمیت در پدافند غیرعامل دانست.

رییس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: آسیب‌ها و تهدیدهای استان باید شناسایی شده و سیستم‌های دفاعی فردی و جمعی در این خصوص با آگاهی‌بخشی تقویت شود.

میعادفر اضافه کرد: بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی باید بر اساس اصول پدافند غیرعامل آماده‌سازی و ایمن شوند.

وی ادامه داد: ارزیابی مخاطرات و نقشه‌ رخدادهای کشور تهیه شده و در اختیار دانشگاه‌های کشور داده شده است.

ورود پدافند غیرعامل در برگزاری مراسم اربعین حسینی

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ورود پدافند غیرعامل در برگزاری مراسم اربعین حسینی گفت: به منظور برگزاری این مراسم در امنیت و سلامت کامل پدافند غیرعامل تمامی جوانب این رویداد جهانی را بررسی می‌کند.

وی گفت: یکی از مواردی که طی سال‌های اخیر برای برگزاری این مراسم مدنظر است برگزاری این رویداد در فصل گرما و احتمال بروز برخی بیماری‌ها است.

رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: برگزاری این مراسم در فصل گرما ممکن است احتمال بروز برخی بیماری‌ها و یا گرمازدگی را فراهم کند به همین دلیل قبل از برگزاری این آیین با شکوه دانشگاه‌های علوم پزشکی درگیر با این موضوع رزمایش‌های مرتبطی را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به تردد چهار میلیون زائر حسینی در آیین امسال از مرزهای کشور گفت: خوشبختانه امسال با اقدامات صورت گرفته کمترین حادثه در مراسم اربعین حسینی کشور رخ داد.

میعادفر با ابراز گله‌مندی از جدی نگرفتن موضوع پدافند غیرعامل از سوی برخی دانشگاه‌های کشور ادامه داد: وزارت بهداشت ۱۶ اصل پدافند غیرعامل را دنبال می‌کند و انتظار می‌رود که تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این اصول را رعایت کنند.

تخصیص یک درصد از اعتبارات بودجه کشور به پدافندغیرعامل

رییس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: با توجه به اهمیت پدافند غیرعامل و تاکیدات مقام معظم رهبری در اجرای قوانین آن در بخش‌های مختلف کشور یک درصد از اعتبارات بودجه کشور به این مهم اختصاص یافته است.

وی گفت: تجهیز ۱۰ درصد آمبولانس‌های کشور به سیستم‌های ایمنی از جمله اقداماتی است که وزارت بهداشت در نظر دارد.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حادثه بدحالی دانش آموزان در سال گذشته بیان کرد: گزارش تحلیلی در بعد سلامت وقوع این حادثه تهیه و برای مسئولان کشوری ارسال شد.

میعادفر افزود: همچنین در این حادثه تیم واکنش سریعی از سوی وزارتخانه برای امدادرسانی به دانش‌آموزان در کشور تشکیل شد که خوشبختانه این اقدام دشمن نیز با شکست مواجه شد.

همایش پدافند غیرعامل نظام سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز و وزارت بهداشت از امروز سه‌شنبه به مدت ۲ روز در دانشکده بهداشت این شهرستان برگزار می‌شود.