معاون دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ستاد ممنوعیت بکارگیری اصطلاحات بیگانه در استانها تشکیل شد ه تا ابلاغ ها در این زمینه مورد پیگیری قرار گیرد .

به گزارش جارچی اخبار، ایرج قره داغی ” روز چهارشنبه در همایش پاسداشت زبان فارسی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: قانون ممنوعیت بکارگیری اصطلاحات بیگانه در سال ۷۵ ۱۳تصویب و اجرای آن از سال ۱۳۸۰ شروع شد .

وی بیان کرد: اگرچه سازمان ها و تشکل ها در روند اجرای این مهم به سمت پیری میل دارند و کند پیش می روند اما با تشکیل ستادهایی در استانها این امر به جد دنبال می شود .

قره داغی گفت: اکنون سامانه ای برای نامگذاری ها در کشور راه اندازی شده تا افراد از طریق آن بتوانند نام دلخواه را برای مراکز تجاری خود انتخاب کنند که مدت جوابدهی این سامانه پس از ثبت درخواست ، ۷۲ ساعت خواهد بود. .

معاون دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سرزمین ، تاریخ و فرهنگ سه عنصر اصلی هویت هستند که فرهنگ یک عنصر اصلی به نام زبان دارد و در ایران اسلامی شاهد حضور ۲۷ قوم اصیل و ۵۷ قوم زیرشاخه هستیم .

وی افزود: یک هویت و تعلق جمعی با نام ایران داریم که اگر در بحث هویت ۲ عنصر سرزمین و فرهنگ از ما گرفته شود دیگر چیزی نخواهیم داشت .

قره داغی گفت: باید از زبان فارسی پاسداری کرد تا پر از الفاظ بیگانه نشود .

درهمایش پاسداشت زبان فارسی درخصوص راهکارها و اقدامات موثر برای عدم بکارگیری واژگان بیگانه در اصناف، نام های بی معنی برای فرزندان بحث و تبادل نظر صورت گرفت