رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تاکید کرد.

به گزارش جارچی اخبار، مهدی بابایی درباره لزوم ایمن‌سازی نماهای ساختمان و استفاده از مصالح ایمن در این نمای ساختمان گفت: براساس مصوبه سال ۹۵ شورای اسلامی شهر تهران استفاده از نماهای کامپوزیت ممنوع است. ساختمان بیمارستان گاندی نیز در اواخر دهه ۸۰ ساخته شده و در سال ۹۲ به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: طرحی را به صورت یک فوریت در جلسه قبل شورای شهر نیز به تصویب رساندیم که براساس این طرح نمایندگان آتش نشانی هم به کمیته نما اضافه شده تا به موضوع ایمنی نماها نیز با حضور نماینده آتش نشانی در این کمیته پرداخته شود و معتقدم این اقدام یک کار بسیار خوبی است و باعث می‌شود با حضور آتش نشانان تاییدیه ایمنی نما را هم در کنار تاییدیه ایمنی ساختمان داشته باشیم

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که باتوجه به حادثه آتش سوزی در بیمارستان گاندی آیا شورا شهرداری‌های مناطق ملزم به پیگیری ساختمان‌های ناایمن در مناطق کرده و از آن‌ها می‌خواهد در صورت لزوم برای جلوگیری از بروز اینگونه حوادث از مالکان ساختمان‌های ناایمن که نسبت به اخطارها بی‌توجه هستند به مقام قضایی شکایت کند، گفت: دغدغه اصلی ما موضوع نگه داشت ساختمان است در حال حاضر در صدور جواز تخریب و نوسازی دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود و مهندسان ناظر و تاسیسات نظارت می‌کنند و در انت‌ها تا تاییدیه ایمنی اخذ نشود، پایان کار صادر نمی‌شود و در ساختمان‌های جدید این موضوع رعایت می‌شود.

بابایی خاطرنشان کرد: اما موضوع مهم این است که آیا سه سال بعد یا ۵ سال بعد یا ۱۰ سال بعد هم این ساختمان ایمن است؟ و این امر نشان دهنده ضرورت بازدیدهای دوره‌ای است. در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به این موضوع پرداخته شده است و متولی اجرای آن نیز سازمان نظام مهندسی است. اما دستورالعمل‌های اجرایی آن هنوز بیرون نیامده است و وزارت راه و شهرسازی دراین حوزه کند عمل می‌کند.

وی ادامه داد: ما حداکثر سالانه ۱۰ هزار مجوز تخریب و نوسازی داریم البته هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم اما قله را نگاه کنیم همین ۱۰ هزار تا است و ما این تعداد را با کمک مهندسین ناظر می‌توانیم نظارت دقیق بر این ساختمان‌ها داشته باشیم. در تهران در حال حاضر بیش از ۹۶۰ هزار ساختمان داریم چه کسی می‌تواند ادعا کند که چند درصد از این ساختمان‌ها ایمن است و چند درصد ناایمن است.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: در حال حاضر در نظام مهندسی تهران ۷۰ هزار مهندس ناظر دارای تایید پروانه داریم که این افراد می‌توانند در این حوزه نظارت داشته و پیگیری کنند. اگر ما به تک تک ساختمان‌های ناایمن هم اخطار دهیم و عمل نکنند آیا چنین ظرفیتی وجود دارد که در قوه قضاییه برای تمام آن‌ها تشکیل پرونده دهیم. لذا باید به صورت زیرساختی و با کمک مهندسان ناظر این موضوع حل شود و این کار با اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به نتیجه خواهد رسید.