مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عمده آلودگی صوتی پایتخت بویژه در بزرگراه‌ها را در بخش ترافیک اعلام کرد.

به گزارش جارچی اخبار، سید محمد مهدی میرزایی قمی با بیان اینکه میانگین تراز صدا بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست در بافت مسکونی در روز ۵۵ و در شب ۴۵ دسی‌بل است گفت: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی قرارگرفتن در معرض صدای ترافیک بالاتر از ۶۵ دسی بل تأثیرات منفی بر سلامت انسان می‌گذارد.

وی افزود: براساس اندازه‌گیری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سطح تراز صدا در بزرگراه‌ها بسته به مکان قرارگیری در شهر و ورودی‌ها و خروجی‌های آن‌ها متفاوت است ولی بین ۷۰ تا ۸۰ دسی‌بل در بزرگراه‌های مختلف سنجش شده است به عنوان نمونه آلودگی صوتی در بزرگراه صدر به علت وجود پل و سطوح منعکس‌کننده، حدود ۸۰ دسی‌بل است. بزرگراه‌های تندگویان و بسیج که از شاهراه‌های ارتباطی است نیز همچنین وضعیت را دارد.

میرزایی قمی درخصوص راهکارهای اتخاذ شده برای کاهش آلودگی صوتی تهران نیز گفت: بسته به منبع آلودگی صوتی راهکارها متفاوت است که البته پیشگیری نخستین راهکار برای کاهش آلودگی صوتی ناشی از ترافیک است.

وی با تاکید بر لزوم خودداری از بلندمرتبه ‌سازی در کنار معابر پرتردد، گفت: اگر ساختمان‌های بلند مرتبه کنار بزرگراه احداث شود هرچه قدر هم پوشش گیاهی ایجاد کنیم و دیوار صوتی احداث کنیم تاثیری بر وضعیت طبقات بالا ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، استفاده از وسایل نقلیه با فناوری بالاتر و کم‌صداتر مانند وسایل نقلیه موتوری به‌ ویژه موتورسیکلت‌های برقی یکی دیگر از راهکارهای موثر کاهش آلودگی صوتی در تهران است.

وی درخصوص راهکار کاهش آلودگی صوتی در فعالیت‌ های ساختمانی و ساخت و سازها نیز گفت: دستورالعملی در کشور در زمینه کاهش صدای ناشی از ساختمان‌سازی نداریم البته در برخی کشورها از دیوارهای صوتی متحرک اطراف طرح ساختمانی استفاده می‌شود که ایجاد محدودیت زمانی و خودداری از عملیات پرسر و صدا در زمان استراحت مردم و روزهای تعطیل و استفاده از صداگیر برای تجهیزات دارای اگزوز از راهکارهای کاهش و کنترل صداست که می‌تواند تبدیل به دستورالعمل شود.

آلودگی صوتی اثرات مخربی بر سلامت جسم و روح افراد در معرض دارد و عوارضی مانند اختلال در تمرکز، فشار خون و ناراحتی‌های عصبی را موجب می‌شود به همین منظور کاهش این آلودگی در کلان شهرها مورد تاکید دولتمردان و مدیریت شهری خواهد بود.