مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به توسعه فضای سبز مناطق کم برخوردار پایتخت، از تملک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی قطعات مشجر برای توسعه فضای سبز مناطق کم برخوردار تهران ظرف دو سال گذشته خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، علی محمد مختاری در تشریح روند توسعه فضای سبز شهر تهران گفت: در سال جاری بر اساس دستور شهردار تهران در بخش توسعه کمربند سبز شهر تهران اقدام خوبی صورت گرفت به شکلی که از توسعه ۱۵۰۰ هکتاری سال گذشته به توسعه ۲۰۰۰ هکتاری در سال جاری رسیده‌ایم.

بهره‌برداری از ۲۰۰۰ هکتار کمربند سبز پایتخت تا ۱۵ اسفند امسال

وی افزود: به این ترتیب امسال ۲۰۰۰ هکتار توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران محقق خواهد شد که در مساحت قابل توجهی از این ۲۰۰۰ هکتار از گونه‌های مثمر استفاده شده است. گونه‌هایی مقاوم، سازگار و ماندگار با شرایط اقلیمی شهر تهران که تا ۱۵ اسفند سال جاری این ۲۰۰۰ هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.

 عوارض تخریب فضای سبز صرف توسعه فضای سبز مناطق کم برخوردار تهران می‌شود 

مختاری ادامه داد: در مسیر توسعه بوستان‌های محله‌ای و منطقه‌ای هم اقدامات خوبی انجام شده است به ویژه در مناطق کم برخوردار؛ عوارض تخریب فضای سبز پس از اخذ در حساب مخصوصی منظور می‌شود و فقط باید برای توسعه فضای سبز در مناطق کم برخوردار که سرانه فضای سبز پایینی دارند، استفاده شود.

اعلام ۶ منطقه‌ نیازمند توزیع عادلانه فضای سبز در پایتخت

وی افزود: این عوارض در مناطقی همچون ۷،۸،۱۰،۱۱،۱۲ و ۱۷ که زیر ۱۰ متر سرانه فضای سبز دارند و توزیع عادلانه فضای سبز در آنها محقق نشده است، صرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران عنوان کرد: با توجه به تأکید شهردار تهران از سال گذشته تملک لکه‌های مشجر و پهنه‌های G که کاربری فضای سبز هستند در مناطق کم برخوردار با بافت فشرده مسکونی در دستور کار قرار گرفت و نسبت به احیای آنها به عنوان فضای سبز تحت عنوان بوستان عمومی اقدام شد که سرانه فضای سبز در این مناطق افزایش پیدا کند.

مختاری گفت: در سال جاری ۵۵۰ میلیارد تومان برای لکه‌های مشجر و پهنه‌های G (کاربری فضای سبز) هزینه شده است و حتی در منطقه‌ای ممکن است که لکه‌های مشجر نباشد که قطعاتی زمین تملک شد و نسبت به طراحی و احداث بوستان اقدام شد که به صورت همزمان سرانه‌های تفرجگاهی و سرانه فضای سبز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در سال گذشته هم حدود ۴۵۰ میلیارد تومان تملک داشتیم که تصور می‌کنم با این اقدامات در حوزه تملک قطعات مشجر در مناطق کم برخوردار ان‌شاءالله سرانه قابل قبولی در این مناطق داشته باشیم.