معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: معاونت جدیدالتاسیسِ فناوری از این پس در حوزه توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدام می‌کند. همچنین تصمیم گرفته شده سرفصل‌های غیرضروری از دروس دانشگاهی که ارتباطی با بازار کار نداشتند، حذف شود.

به گزارش جارچی اخبار،  محمود کریمی بیرانوند در حاشیه نمایشگاه مطبوعات پیرامون موضوع اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی توضیحاتی با محوریت همکاری مجموعه وزارت کار با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیحاتی ارائه کرد.

کریمی بیرانوند با اشاره به این موضوع که ارتباط مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم با وزارت علوم بسیار بهتر از دوره‌های گذشته است، گفت: ما در مجموعه وزارت کار برنامه‌های مشترک فراوانی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم. در حوزه پارک‌های علم و فناوری و پیوند صنعت و دانشگاه گفتگوها و تعاملات طولانی و گسترده‌ای صورت دادیم.

وی تصریح کرد: مجموعه وزارت علوم یک معاونت جدیدالتاسیس به نام معاونت فناوری دارد که در حوزه توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدامات خوبی به عمل آورده است. همچنین حذف سرفصل‌های غیرضروری از دروس دانشگاهی که ارتباطی با بازار کار نداشتند، از اقداماتی بود که در تعامل دو سویه میان دو وزارتخانه صورت گرفت.

معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کار با اشاره به اختصاص منابعی در چهارچوب تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ برای اشتغال فارغ التحصیلان در نظر گرفته شده که رقم قطعی آن هنوز مشخص نشده است، گفت: دو اقدام دیگر در چهارچوب تعامل وزارت کار و وزارت علوم صورت گرفته است که یکی از آن‌ها احداث کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در داخل دانشگاه‌ها برای دانشجویان است که از همین امسال شروع شده است. تمام دانشگاه‌های کشور این امکان را دارند که چنین کارگاه‌های آموزشی را در محل دانشگاه خود با تعامل میان خود و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد کنند.

کریمی بیرانوند افزود: اقدام دیگری که در تعامل میان وزارت علوم و وزارت کار در حال انجام است، بحث بورس تحصیلی بخش خصوصی است که در این چهارچوب بخش خصوصی برمبنای نیاز خود برای دوره پس از تحصیل افرادی را در داخل دفترچه کنکور بورس کرده و تضمین می‌دهد که پس از طی دوره تحصیلی آن‌ها را جذب کند.

وی تاکید کرد: با تعامل بین وزارت کار و وزارت علوم اینکه هر دستگاهی برای اشتغال فارغ التحصیلان چه کارهایی می‌تواند بکند را احصا کرده و لیست کردیم و سندی در این رابطه منتشر کردیم. امیدواریم برای سال ۱۴۰۳ بتوانیم بیش از گذشته نرخ بیکاری بالای فارغ التحصیلان را با چنین تلاش‌هایی کاهش دهیم و دستگاه‌هایی که امکان فعالیت در این حوزه را دارند، بیش از پیش بسیج کنیم.