دوستدارانی که با انگیزه‌های مختلف در این رویداد حضور می‌یابند، اما خاستگاه تمامی آنها رسانه است؛ دغدغه‌ای که این همه آدم را طی چهار روز از سراسر کشور دور هم جمع کرده و به هم‌افزایی خواهد رساند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران از روز یکشنبه ۲۹ بهمن آغاز به کار کرد و در همان ساعات نخست، شاهد حضور علاقه‌مندان بود. استقبالی که با توجه به تجربه ۲۳ دوره برگزاری و البته ۶ سال غیبت، می‌شد حدس زد که با چنین اقبالی مواجه خواهد شد.

در این دوره، برخلاف ادوار قبلی، رسانه‌ها، غرفه‌هایشان را از چند هفته پیش آماده کرده بودند و با شروع روز نخست نمایشگاه، همه چیز حاضر و آماده بود. غرفه‌های استانی علاوه بر نشریات و محصولات محتوایی خود، با سوغاتی شهرشان از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کردند.

البته که حضور مهمانان مختلف در روز نخست برگزاری نیز دیگر نکته نمایشگاه بیست‌وچهارم بود. چهره‌های مختلفی از حوزه‌های گوناگون در مصلای امام خمینی (ره) حضور یافتند و با رسانه‌ها به گفت‌وگو پرداختند.

تمام این شاخص‌ها نشان می‌دهد که نمایشگاه این دوره، وقتی را تلف نکرده است و همه چیز از نخستین دقایق برگزاری آماده بود که باید منتظر رویدادها و اخبار نویدبخش و امیدوارکننده‌ای طی روزهای آینده باشیم.

این‌بار می‌خواهیم به سراغ مردمی برویم که در نخستین ساعات برگزاری نمایشگاه بیست‌وچهارم در مصلای امام خمینی (ره) حضور یافتند. می‌خواهیم از نقش رسانه در زندگی آنها بپرسیم؛ این افراد، قطعا کسانی هستند که با آگاهی و بنا بر ضرورتی ترجیح دادند تا در نخستین ساعات این رویداد، به بازدید از غرفه‌ها بپردازند.

هنرمند بدون رسانه هیچ است

محسن، نخستین فردی است که با او مواجه می‌شویم. عینکی دودی به چشم دارد و مشغول بازدید از غرفه‌های مختلف است. به سراغ او می‌رویم؛ می‌گوید خواننده آماتور است و نهایت تلاشش را می‌کند تا خیلی زود به خواننده‌ای معروف و البته محبوب تبدیل شود. از او درباره حضورش در نخستین ساعات برگزاری نمایشگاه رسانه می‌پرسیم. او به ایرنا می‌گوید: «از کودکی به مطالعه نشریات هنری علاقه‌مند بوده و این عادت پس از سال‌ها، در او زنده مانده است.»

محسن ادامه می‌دهد: علاوه بر عادت کودکی در مطالعه نشریات، معتقدم که هنرمند در دنیای امروز، هر چقدر هم که خوب کار کند، بدون رسانه، هیچ است و باید تعاملی سازنده میان هنرمند و رسانه برقرار باشد. به همین دلیل تلاش می‌کنم تا در جریان اتفاقات روز حوزه تخصصی خودم و البته دنیای رسانه قرار بگیرم و به همین دلیل، از مدت‌ها منتظر بودم این رویداد برگزار شود تا بتوانم با فراغ‌بال از ده‌ها غرفه بازدید کنم و احیانا با مسئولان نشریات مختلف تبادل نظر داشته باشم.

اهمیت نمایشگاه رسانه در سال انتخابات

فرامرز، فرد دوم است که به سراغ او می‌رویم. ۲۹ ساله است و دانشجوی ارشد علوم سیاسی. او به ما می‌گوید: نمایشگاه رسانه‌ها، یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی است که سالانه در کشور ما برگزار می‌شود و این اتفاق برای امسال که تا چند روز دیگر، انتخابات را در پیش داریم، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل رشته تحصیلی خودم و البته اراداتی که همواره به رسانه‌ها داشته و دارم، تصمیم گرفتم تا در این دوره، حضور فعالی در نمایشگاه رسانه‌ها داشته باشم. می‌خواهم تمام این ۴ روز را در نمایشگاه باشم تا از فرصت همنشینی با رجل سیاسی و مدیران مسئول رسانه‌های مختلف، بهره‌مند شوم.

فرامرز این رویکرد را سازنده می‌داند و اذعان می‌کند: علاوه بر تجارب فراوانی که در این مسیر به دست می‌آورم، بر غنای پایان‌نامه خودم خواهم افزود و البته که تلاش می‌کنم تا در این معاشرت‌ها، دوستان خوبی را از میان افراد صاحب‌منظر و مسئول پیدا کنم.

یافتن فرصت‌های کاری

خانم رضایی ۳۱ سال سن دارد و به گفته خودش، از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه تا ۳ بعدازظهر، با مدیران بیش از ۲۰ غرفه صحبت کرده است. او به ما می‌گوید: من سال‌هاست که خانه‌دار هستم اما در تمام این سال‌ها، به صورت دورکاری با برخی نشریات همکاری‌هایی داشتم. نمایشگاه رسانه همواره این فرصت را برای من فراهم کرده تا با رصد نشریات استانی و ملی، به همکاری‌های جدیدی برسم که امیدوارم این اتفاق برای امسال من هم رخ دهد.

او ادامه می‌دهد: در تمام این سال‌هایی که نمایشگاه رسانه برگزار نمی‌شد، من واقعا غمگین بودم و به نقش و جایگاه این رویداد، بیشتر پی بردم به همین دلیل از چندین روز قبل که متوجه شدم قرار است این رویداد امروز آغاز شود، طوری برنامه‌هایم را ردیف کردم تا به نخستین روز آن برسم.

خانم رضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رکود اقتصادی رسانه‌ها، آیا آنها از این مدل همکاری با شما استقبال می‌کنند، گفت: برخی از رسانه‌ها، محترمانه درخواست من را به دلایلی چون تعدد نیرو یا نداشتن بودجه رد می‌کنند. برخی دیگر هم از من نمونه کار می‌خواهند و می‌گویند تماس می‌گیرند. برخی دیگر نیز استقبال خوبی از پیشنهاد من به عمل آورده و پس از خواندن سریع چند نمونه از کارهایم، خیلی زود همکاری ما شروع می‌شود. بنابراین نباید ناامید بود بلکه باید با نگاهی امیدوار به این موضوع ورود کرد.

نمایشگاه رسانه‌ها، محل تلاقی انسان‌هایی با اهداف مختلف است؛ چونان ماهیت و رسالت رسانه. در اینجا، دوستی‌های عمیقی آغاز می‌شود. فعالان این حوزه، دیدار تازه می‌کنند و گمشده خود را می‌یابند. رسانه، پیونددهنده است. قدر این ۴ روز را باید بیشتر دانست.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، از یکشنبه، ۲۹ بهمن آغاز شد و تا چهارشنبه دوم اسفند در مصلای امام خمینی(ره) برپا خواهد بود.