مجموعه “پیشگامی آذربایجان در خط سیر انقلاب اسلامی” تاریخ نگاری از نقش و تاثیر مبارزات مردم انقلابی آذربایجان در ۲۰۰ سال گذشته چاپ شد.

به گزارش جارچی اخبار،  این کتاب به قلم سه نفر از استادان دانشگاه تبریز شامل دکتر سیدحسین علیانسب رییس دانشکده الهیات و گروه معارف اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، دکتر حسین احمدی سفیدان رئیس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی و عضو هیات گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریز و دکتر محمدرضا الفی مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی و مسئول طرح و تبیین جهاد فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به زیور چاپ آراسته شد.

کتاب پیشگامی آذربایجان در خط سیر انقلاب اسلامی روایتی از تاریخ نگاری ۲۰۰ ساله خطه آذربایجان و تبریز است که در یکهزار جلد و در پنج فصل جداگانه توسط انتشارات دانشگاه تبریز چاپ و منتشر شد.

فصل اول این مجموعه با عنوان پیشگامی آذربایجان از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فصل دوم پیشگامی آذربایجان در جنبش تنباکو، فصل سوم نقش آذربایجان در نهضت عدالت خانه، فصل چهارم مقابله با تجزیه ایران و فصل پنجم درباره نقش آفرینی آذربایجان در نهضت امام خمینی(ره) چاپ و در اختیار علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران و آذربایجان قرار گرفته است.

جریان سازی آذربایجان در تاریخ معاصر، دین داری، غیرت دینی، زمان شناسی، دشمن شناسی، زمینه ها و پیامدهای استعماری قرارداد تنباکو، استعمار اقتصادی و فرهنگی ایران، شکل گیری اعتراضات تبریز، اوج گیری مبارزه با شاه در محرم سال ۱۳۴۲، شکل گیری قیام ۲۹ بهمن، آغاز قیام، ابتکار آیت الله قاضی، آثار قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز بر انقلاب اسلامی و آذربایجان در استانه پیروزی انقلاب اسلامی از جمله رئوس فصول مختلف این کتاب است.

مجموعه پیشگامی آذربایجان در خط سیر انقلاب اسلامی در ۱۴۴ صفحه چاپ شده است که از صفحات ۱۱۵ به بعد به شکل گیری قیام ۲۹ بهمن تبریز اختصاص دارد.

همزمان با سالروز قیام تاریخی ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ مردم تبریز علیه رژیم ستمشاهی، همچون چند سال اخیر اقشار مختلف مردم آذربایجان تا ساعاتی دیگر با مقام معظم رهبری دیدار می کنند.

در این روز تاریخی که به مناسبت چهلم شهدای قیام مردم قم و به رهبری شهید آیت الله قاضی طباطبائی مجلس عزایی در مجلس قزللی تبریز ترتیب یافته بود، با هجوم دژخیمان رژیم به تجمع مردمی، به قیامی علیه رژیم تبدیل و تا ساعات پایانی شب این شهر غرق خون و قیام شد.

منابع خبری تعداد شهدای این قیام را ۱۴ نفر و مجروحان را ۱۲۵ نفر ذکر کردند که البته نباید از نظر دور داشت که بسیاری از مردم به دلیل هراس از اینکه مجروحانشان به دست ساواک بیافتد، از انتقال آنان به بیمارستان خودداری کرده بودند.

تعداد دستگیر شدگان قیام ۲۹ بهمن تبریز نیز بین ۵۰۴ تا ۶۰۸ نفر متغیر نقل شده است.

اسامی شهدای قیام خونین ۲۹ بهمن تبریز که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد، عبارتند از: محرم جبراییلی، سیدحسن جدیری رنجبرآذرفام، پرویز حسن زاده، بهمن اره چی، حبیب تقی نژاد شتربانی، ضربعلی فتحی، محمد تجلایی، جعفر درگاهی، اصغر علیزاده شیخ احمدلو، قربانعلی شاکری، بالاآقا کشاورزی، سیدفیض صالح الوندی و غلامعلی نجفیان پور.