رسانه‌ها بار دیگر در ضیافتی چند روزه این بار به عنوان میزبان در نقش خود برای مخابره آخرین رویدادهای کشور و ایجاد ارتباط مستمر با مسئولان فرو رفتند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات از روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کرد تا طی چهار روز میزبان مردم و مسئولان شود.

در این رویداد بیش از ۶۰۰ رسانه و مجموعه‌های خلاق و دانش‌بنیان فعال در این حوزه حضور دارند تا بعد از ۶ سال وقفه در برگزاری با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» بار دیگر ارتباطی نزدیک با مردم ایجاد و شرایط را برای ایجاد روابطی متقابل با مسئولان فراهم کنند.

نمایشگاه رسانه رویدادی مهم در عرصه مطبوعات است زیرا فرصتی را فراهم می کند تا تمام مجموعه های فعال در این عرصه در کنار یکدیگر رسالت خود را انجام دهند اما اهمیت آن به جهت ابعادی ارتباطی است که این رویداد فراهم می کند تا خبرنگاران، عکاسان و فعالان در این بخش بتوانند روابط خود را توسعه دهند.

نمایشگاه رسانه های ایران رویدادی است که در آن مطبوعات باید مورد توجه قرار بگیرند و فعالیت های خود را به بازدیدکنندگان عرضه کنند تا بر اساس خط و مشی، نحوه فعالیت و توانایی عرضه اخبار مخاطبان خود را پیدا کنند اما این رویداد در همه حال مهمترین وظیفه رسانه را به فراموشی نسپرده است.

بر همین اساس، مسئولان کشور از قوای سه گانه تا کارشناسان در امور فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی ورزشی برای ایجاد فرصت گفتمان از این رویداد فرهنگی بازدید می کنند تا نه فقط ارتباط صمیمانه با نمایندگان رسانه ها ایجاد کنند بلکه پاسخگوی عملکرد و سوالات مردمی باشند.

در این میان، رسانه ها که برای دیده شدن در نمایشگاه حضور پیدا کردند در غرفه های خود فضایی را فراهم کرده اند تا هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد فرصتی داشته باشد تا حرف های خود و مسائل کلان کشور را در قالب های مختلف به گوش مخاطبان برساند.

در همین راستا یکی از سردبیران رسانه های حاضر در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به ظرفیت بسیار این رویداد در ارائه توانمندی ها و تحولات رسانه ای، تاکید کرد: برگزاری مجدد این نمایشگاه پس از شش سال توقف اتفاق قابل توجهی است زیرا در این مدت شاهد تغییرات بسیاری در روند اطلاع رسانی و مخابره اخبار بوده ایم که می توان به مخاطبان عرضه کرد.

نمایشگاهی چندوجهی

وی با تاکید بر اینکه چهار روز زمان اندکی برای برگزاری این نمایشگاه مهم جهت عرضه ظرفیت رسانه است، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره، فستیوال و نمایشگاه برای حوزه های مختلف روندی مرسوم است تا زمینه برای ایجاد ارتباط فراگیر فراهم شود.

این فعال رسانه ای تاکید کرد: نمایشگاه رسانه دو وجه دارد؛ از یک سو فضایی برای ارتباطات فعالان خبر با یکدیگر و مردم فراهم می کند و از سوی دیگر مسئولان به دلیل آشنایی با ظرفیت و اهمیت این رویداد برای بازدید حضور پیدا می کنند و خود را در برابر رسانه ها قرار می دهند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان در همه سطوح از حضور در نمایشگاه رسانه استقبال می کنند، تاکید کرد: این روزها که انتخابات مجلس شورای اسلامی سوژه داغ کشور محسوب می شود، نامزدهای انتخاباتی در نمایشگاه رسانه حضور فعالی دارند تا بر حضور مردمی تاکید کنند.

مسئولان را غافلگیر می کنیم

همچنین یک از خبرنگارانی که در تکاپوی پوشش اخبار بود گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی است تا اهالی رسانه بی واسطه و فراتر از روابط عمومی ها با مسئولان دیدار کنند زیرا این رویداد فضایی را فراهم کرده که فعالان خبری بی پرده و با نوعی غافلگیری در برابر مسئولان حضور پیدا کنند و به گفت‌وگو بپردازند.

وی تصریح کرد: در این دو روز آغاز نمایشگاه مسئولان ارشد کشور در مقابل تریبون خبرنگاران قرار گرفتند و به سوالات آنان پاسخ دادند که در نتیجه ابهامات بسیاری از این طریق رفع و اخبار آن منتشر شد.

این فعال رسانه ای تاکید کرد: از سوی دیگر نمایشگاه رسانه باعث شد مردمی که رسانه را نمی شناختند با این فضا آشنایی بیشتری پیدا کنند؛ عده ای حتی از تفاوت مطبوعات و خبرگزاری اطلاع نداشتند اما در این رویداد با شاخه های مختلف آن آشنا شدند.

وی با تاکید بر اینکه مردم از این رویداد استقبال کردند، تصریح کرد: برخی علاقه مند به تعامل بیشتر با رسانه ها نیز بودند تا بتوانند به عنوان شهروند خبرنگار ارتباط خود را حفظ کنند.

این فعال رسانه اظهار داشت: نام خبرنگار یادآور شغل متفاوتی است که عموما دور از دسترس مردم تصور می شوند به همین دلیل ارتباط با این قشر از سوی مردم جالب به نظر می آید که به همین دلیل نمایشگاه رسانه توانست فضای صمیمانه بین این دو بخش ایجاد کند.

نمایشگاه های رسانه های ایران طی بیست و چهار دوره برگزاری شاهد تحولات بسیاری بوده است و در هر دوره می توان گسترش فضای رسانه ای و تفاوت های آن را دید که خود مبنایی تاریخی محسوب می شود.

رسانه ها در این رویداد توانمندی و ظرفیت های خود را به عموم عرضه می کنند تا از یکسو معتمد مردم و معرفی شوند، اما از سوی دیگر به دلیل رسالت شبانه روزی که بر عهده دارند همچنان در نمایشگاه رسانه های ایران میزبان مسئولان ارشد کشوری شده اند و با قرار دادن تریبون ها در اختیار آنها به وظایف خود عمل می کنند.

در چهار روز برگزاری نمایشگاه رسانه های ایران، نشست ها و کارگاه های متنوعی برگزار می شود که مسئولان سازمان های مختلف با شرکت در آن ها به ارائه آخرین دستاوردهای خود در دولت سیزدهم خواهند پرداخت.

برگزاری ۸۰ نشست در چهار روز از جمله فعالیت‌های ویژه این دوره از نمایشگاه است که ۴۰ نشست آن به طور تخصصی با محور رسانه شامل تجلیل از پیشکسوتان و اساتید عرصه رسانه، کارگاه‌های آموزشی تخصصی، رونمایی از کتب حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری، تجربه کاوی روزنامه‌نگاران و تحلیل و بررسی مسائل پیش‌روی حوزه رسانه است.