استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: دانشگاه‌های استان باید ایده‌ها و طرح‌های نوآور و فناور اساتید و دانشجویان را به سمت تولید انبوه سوق دهند و این کار مقدمه‌ای برای تجاری‌سازی تولیدات آن‌هاست.

به گزارش جارچی اخبار، مالک رحمتی روز سه شنبه در آیین افتتاح مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید فضای لازم برای تبدیل ایده اساتید و دانشجویان به طرح را فراهم کنند، افزود: ایده ها باید پس از تبدیل به طرح در دانشگاه ها به تولید آزمایشگاهی اولیه برسند.

وی با اشاره به اهمیت استقرار شرکت های نوآور و فناور در دانشگاه های استان، اظهار کرد: این شرکت ها می توانند زمینه لازم برای تسریع در تبدیل طرح های اساتید و دانشجویان به تولید آزمایشگاهی را فراهم کنند.

استاندار آذربایجان شرقی نیاز جامعه کنونی را ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در دانشجویان به ویژه دانشجویان فنی اعلام کرد و گفت: هزینه دانشگاه ها در مقوله فناوری عین سرمایه گذاری است چراکه نتیجه آن در سال های آینده به سود دانشگاه ها خواهد شد.

رحمتی، با اشاره به روند تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور ادامه داد: در اوایل به علت اهمیت آموزش این وزارتخانه به عنوان وزارت علوم مطرح شد ولی با گذشت زمان و مشخص شدن اهمیت تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر نام یافت.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه کارآفرینی در این عرصه غفلت شده است، یادآور شد: اگر در این روند از هر کدام از این مسیرها غافل شویم، تحقق اهداف عالی دانشگاه ها ابتر خواهد ماند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: مسیر ارایه آموزش های خوب در کنار استفاده از ابزارهای تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها باید به کارآفرینی منتج شود و دانشجویان کارآفرین می توانند مشکل اشتغال کشور را حل کنند.

رحمتی، افزود: مشکل بیکاری جامعه دانشگاهی در سایه توجه به مقوله فناوری و نوآوری، مهارت افزایی دانشجویان در دانشگاه ها و توسعه شرکت های دانش بنیان، از بین می رود.

وی اظهار کرد: راه رسیدن به اهداف عالی دانشگاه ها و کارآفرینی، مقاومت، استقامت، پایداری و تاب آوری است و در کارهای دانش بنیان باید فرهنگ «زود خسته نشویم» ایجاد شود تا در آینده نه چندان دور شاهد رشد معناداری در مقوله نوآوری، فناوری و کارآفرینی در جامعه باشیم.

رحمتی، با بیان اینکه کار دانشجویانی که قدم در عرصه نوآوری و فناوری گذاشته اند قابل تقدیر است، ادامه داد: ایجاد مرکز نوآوری و رشد در دانشگاه شهید مدنی تبریز فرصت خوبی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه است تا بتوانند از این مراکز که راهگشای مشکلات کشور هستند برای تبدیل ایده های خود به طرح و تولید استفاده کنند.

۳۰ شرکت دانش بنیان در مرکز نوآوری و رشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مستقر شدند

رییس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز در این آیین با بیان اینکه این مجموعه در سه هزار مترمربع راه اندازی شده است، گفت: علاوه بر این فضا، ۵۰۰ مترمربع فضای کارگاهی نیز برای استقرار شرکت های دانش بنیان در این مرکز اختصاص می یابد.

محمدباقر صادقی آزاد، با اشاره به اینکه طرح توسعه و گسترش این فضا برای استقرار بیشتر شرکت های دانش بنیان در برنامه این دانشگاه است، افزود: هم اکنون ۳۰ شرکت، ۵۵ ایده تجاری سازی شده و ۱۰ شرکت دانش بنیان در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید مدنی مستقر شده اند.

وی اظهار کرد: در این شرکت ها برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

در حاشیه افتتاح مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، استاندار آذربایجان شرقی از طرح ها، دستاوردها و نمونه های تولید شده شرکت های فناور و دانش بنیان بازدید کرد و در جریان محصولات تولیدی آن ها قرار گرفت.