استاندار آذربایجان شرقی از تصمیم استان برای برگزاری نشست سفرای کشورهای همسایه در تبریز خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار،  مالک رحمتی روز سه شنبه در دیدار سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز با وی، اظهار کرد: تشکیل این نشست بر محوریت بخش خصوصی است و وظیفه ما تنها حمایت از فعالیت آنان است و اگر بتوانیم بخش خصوصی ۲ کشور را به هم وصل کنیم، به هدف خود نایل می شویم.

وی گفت: برگزاری این نشست، مستلزم تشکیل کمیته‌های تخصصی و آماده‌سازی اسناد همکاری در حوزه‌های همکاری به ویژه حوزه اقتصادی و گردشگری است.

وی با اشاره به مرز ۲۴۱ کیلومتری آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه، گفت: نگاه ما به نوار مرزی استان، نگاه اقتصادی است و این منطقه برای ما نقطه کلیدی برای توسعه و رشد اقتصادی است که باید با مشارکت بخش خصوصی آن را احیا کنیم.

رحمتی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری در جریان این سفر، گفت: محور سیاست خارجی ما در دولت سیزدهم، توسعه مناسبات با همسایگان است و همه برنامه‌ریزی‌ها برای یک اتفاق بزرگ در این زمینه انجام شده است.

وی اشتراکات تمدنی و فرهنگی ۲ کشور همسایه را ظرفیتی بی‌بدیل برای تعمیق مناسبات دوجانبه دانست و گفت: با وجود این ظرفیت‌ها هنوز اقدامات عملی کافی برای به فعل رساندن آنها انجام نشده و امیدواریم با تلاش ویژه سرکنسولگری ترکیه در تبریز، شاهد توسعه مناسبات در آینده باشیم.

رحمتی با تاکید بر ضرورت استقرار اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در تبریز، خاطرنشان کرد: تبریز محور تعاملات بین‌المللی ایران در منطقه شمال غرب است و برای برخورداری حداکثری از این ظرفیت باید این امر را محقق کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی، حوزه گردشگری را زمینه دیگری برای همکاری ۲ کشور ذکر کرد و گفت: با توجه به علاقه مندی مردم ۲ کشور به سفر به خاک همدیگر، باید گام‌های مهمی در زمینه توسعه گردشگری برداریم که آماده هر گونه همکاری در این زمینه هستیم و لازم است در این زمینه یک برنامه مشترک عملیاتی طراحی و اجرا شود.
وی اظهار داشت: آذربایجان شرقی، استانی صنعتی و فرصتی بزرگ برای کمک به توسعه روابط است و بسیاری از کارخانه‌های ما می توانند با همتایان ترکیه ای خود برای تهیه مواد اولیه و تولید مشترک و یافتن بازار مشترک همکاری کنند.
رحمتی با تاکید بر لزوم تلاش و همکاری برای توسعه زیرساخت‌های مشترک میان ایران و ترکیه، گفت: هر ۲ کشور به دنبال منافع ملی خود هستند و وظیفه ما کمک به تحقق آن است و باید آن را عملیاتی کنیم.
وی اظهار کرد: معتقدیم منطقه به جز همکاری مشترک توسعه نمی یابد و ما توسعه همسایگان را توسعه خودمان تلقی می کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور با همکاری معاونت اقتصادی استانداری تا پایان امسال چند جلسه تخصصی درخصوص توسعه روابط خارجی را برگزار می کند.

همکاری های ترکیه و ایران افزایش یافته است
سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز هم در این دیدار بر عزم جدی خود برای کمک به توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد و گفت: در هفته های اخیر روابط بین ۲ کشور افزایش یافته و ماه گذشته نشست کمیسیون همکاری های دوجانبه ایران و ترکیه با حضور سران ۲ کشور برگزار شد.

چتین تانر افزود: این اتفاق گام بزرگی در راستای کمک به ارتقای سطح روابط دوجانبه و عزم ۲ طرف برای تعمیق مناسبات ۲ سویه بود.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به دلیل ارزش های مشترک و شباهت های تاریخی می تواند در کمک به تعمیق مناسبات دوجانبه ایران و ترکیه نقش پیشرو داشته باشد.

سرکنسول ترکیه در تبریز، حضور دانشجویان ایرانی و ترکیه‌ای در دانشگاه‌های همدیگر را به عنوان پل ارتباطی ۲ کشور دانست و گفت: اگر بتوانیم نقاط مشترک پیدا کنیم می توانیم توسعه مناسبات را سرعت ببخشیم.
وی خاطرنشان کرد: با وجود فاصله تا رسیدن به حجم مبالادت تجاری ۳۰ میلیارد دلاری هدف گذاری شده بین ۲ کشور، معتقدیم می توانیم آن را محقق کنیم و آرزوی تحقق آن را در آینده نزدیک داریم.