وزیر ورزش و جوانان در جلسه ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی برخط در مرکز اطلاعات مردمی گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری بر رفتار پدرانه با ورزشکاران و قهرمانان و نیز حضور بی‌سابقه رئیس جمهور در جلسه شورای عالی ورزش نشان می‌دهد که مسئولان نظام همگی دغدغه‌مند هستند.

به گزارش جارچی اخبار، جلسه ارزیابی عملکرد پاسخگویی برخط وزیر ورزش و جوانان امروز (سه‌شنبه) با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، حجت‌الاسلام صالحی رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و سیدمحمد شروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در محل ستاد ارتباطات مردمی ریاست جمهوری درحال برگزاری است.

کیومرث هاشمی در این جلسه با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انشاا… جامعه ورزش در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شرکت خواهد کرد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص حضور مردم در انتخابات، این حضور می‌تواند موجب تقویت نظام و تقویت مردم شود.

وی افزود: ذات وزارت ورزش و جوانان ارتباط با مردم است و بدون این ارتباط معنا و مفهوم ندارد و وزارت ورزش و جوانان یک وزارتخانه مردمی است.

وزیر ورزش با بیان خاطره‌ای از سفرش به صربستان و حضور در تمرین فرزانه فصیحی دونده ملی‌پوش ایران که مدتی در صربستان تمرین می‌کرد، گفت: روز گذشته در مراسم اختتامیه مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا که به میزبانی تهران برگزار شد حاضر شدم و به من گفتند که فصیحی قهرمان آسیا شده. در دیداری که با بانوان ملی‌پوش دوومیدانی داشتم، فصیحی به نمایندگی از دیگر ورزشکاران صحبت کرد و به حضور من در تمریناتش در صربستان اشاره کرد و تاکید داشت همه‌ی نقش حضور مدیران در جمع قهرمانان و مدال‌آوران صرفا حمایت مالی نیست. می‌خواهم بگویم که ذات ورزش همین است. شاید گاهی منابع محدود است و شاید نتوان مشکلات مالی را کاملا حل کرد اما باید در بین قهرمانان و ورزشکاران حضور داشته باشیم و حرف‌ها و دغدغه‌هایشان را بشنویم.

وی تصریح کرد: ضمن این که مقام معظم رهبری همواره در دیدارشان با جامعه ورزش تاکید کرده‌اند که پدرانه با ورزشکاران و قهرمانان رفتار کنید و به ‌آن‌ها رسیدگی و توجه کنید. در کنار آن حضور بی‌سابقه رئیس جمهور در جلسه شورای عالی ورزش و نیز برگزاری مراسم تقدیر از قهرمانان با حضور رئیس جمهور، نشان می‌دهد که مسئولان نظام دغدغه‌مند هستند.

همه کشورها از ظرفیت فرهنگی ورزش استفاده می‌کنند

وی با اشاره به دیدار جامعه ورزش با مقام معظم رهبری گفت: دیدار بسیار خوبی بود و خوشحالیم که مقام معظم رهبری لبخند را بر لبان جامعه ورزش دیدند. مقام معظم رهبری در این دیدار ۱۱ بار از قهرمانان و ورزشکاران تشکر کردند و این برای ما حاوی پیام است. وقتی یک بانوی محجبه روی سکو می‌رود و پرچم ما بالا می‌رود دیگر چه چیزی بالاتر از این. بارها و بارها شاهد توانمندی‌هایی در عرصه داخلی بودیم اما دنیای استکبار اجازه دیده شدن آن را نداد ولی وقتی در عرصه ورزش قهرمانی مدال می‌گیرد، سرود نواخته می‌شود و همه به احترام آن سرود در سالن بلند می‌شوند و این ویژگی ذات ورزش است.

هاشمی ادامه داد: تنها در دو جا پرچم یک کشور به اهتراز در می‌آید و سرود نواخته می‌شود یکی زمانی که رئیس جمهور کشوری حاضر باشد و دیگر در عرصه ورزش. در ورزش مدال‌آوری‌ها بسیار تکرار می‌شود و وقتی از طریق رسانه پخش می‌شود، عظمت کار مشخص می‌شود و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که بحث معشیت، اشتغال و مشکلات ورزشکاران و قهرمانان توجه شود.

وی افزود: به جز ورزش، در کدام عرصه می‌توانیم شاهد انتقال فرهنگ‌های دینی خود باشیم. مقام معظم رهبری در دیدار جامعه ورزش با ایشان از حضور خانم ورزشکار ایرانی روی سکو با فرزند خردسالش تشکر کردند و این مسئله پیام بسیاری دارد یا بانوی محجبه‌ای که روی سکو رفت یا ورزشکاری که به پرچم کشور سجده کرد. دنیا هم از این ظرفیت ورزش استفاده کرده است.

می‌دانم درد ورزش کشور چیست

کیومرث هاشمی همچنین با اشاره به حضور رئیس جمهور در جلسه شورای عالی ورزش اظهار داشت: در جلسه‌ای شورای عالی ورزش که در خدمت رئیس جمهور بودیم ۱۱ مصوبه داشتیم که می‌توانم به کلیات آن اشاره کنم از جمله این‌که دو سه موضوع و دغدغه را در دستور کار قرار دادیم. من با دردها آشنا هستم و می‌دانم درد ورزش کشور چیست و احساس کردیم که در زمان باقی‌مانده از عمر دولت نباید زمان را از دست بدهیم.

وی افزود: چند کار روی زمین مانده و باید انجام شود تا بتوانیم ورزش کشور را به یک ثبات برسانیم. همواره کسی که روی صندلی وزارت ورزش نشسته فکر کرده که فقط وزیر ورزش است. درحالی که بر اساس قانون اهدافو  وظایف، وظیفه وزیر ورزش فراتر از این‌هاست و ما حتی می‌توانیم در چارچوب شورای عالی ورزش، سیاست‌گذاری کنیم. ما ۹ دستگاه داریم که فعالیت ورزشی انجام می‌دهند و ۹ عضو کابینه ما به شکل‌های مختلف درگیر ورزش و تربیت بدنی هستند. وزارت ورزش، آموزش عالی، نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و… همه در حال انجام کار ورزشی هستند ولی زمانی می‌توانیم کار منسجمی انجام دهیم که در کنار هم فعالیت کنیم.

هاشمی ادامه داد: اگر من از سایر ظرفیت‌ها غافل شوم و فکر کنم که فقط وزیر یک ساختمان چند طبقه، ۴ فدراسیون، ادارات کل استانی و… هستم، می‌شود همان وضعیتی که از قبل بوده اما بارها و بارها شاهد بودیم که ما سالن ورزشی نداریم ولی دستگاه‌های دیگر دارند. چه اشکالی دارد که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

آمایش سرزمینی در دستور کار وزارت ورزش

وزیر ورزش و جوانان همچنین با اشاره به اینکه آمایش سرزمینی ورزش کشور را در دستور کارمان قرار داریم یادآور شد: به رئیس جمهور اعلام کردیم که این کار را ۶ ماهه انجام می‌دهیم که گفتند زیاد است و باید ۴ ماهه انجام بدهید و گفتیم حتما این کار را انجام خواهیم داد و استقبال کردند و به عنوان یک مصوبه در شورای عالی ورزش به تصویب رسید. بحث پیشرفت ورزش کشور که ما سیاست‌گذاری می‌کنیم و کلیاتش در شورای عالی ورزش تصویب شد و برای این کار با هر وزارتخانه جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد. استان‌ها و شهرستان‌های ما باید بدانند که در زمینه ورزش چکار دارند می‌کنند. نقشه راه مشخصی همه دستگاه‌ها باید داشته باشند و در برنامه ملی پیشرفت ورزش کشور وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که بارها و با توجه به سابقه حضورم در ورزش مطرح شده، بحث پروژه‌های نیمه تمام است که بعضا ما توسعه متوازنی در این خصوص نداریم و با آمایش سرزمینی این مشکل را حل خواهیم کرد. زمانی که در وزارت ورزش مستقر شدیم، ی روایتی می‌گفت ۵۵۰۰ و یکی می‌گفت  ۴۰۰۰ پروژه نیمه تمام ورزشی در کشور داریم ولی این موضوع را با همه دستگاه‌ها بررسی کردیم که ۳۴۲۸ پروژه نیمه تمام ورزشی در کشور وجود دارد که مصوب کردیم پروژه جدید دیگری را شروع نکنیم و سیاست دولت هم آن است که پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم و در این راه از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده می‌کنیم و قرار نیست که همه پروژه‌ها را ما فکر کنیم با اعتبارات دولتی می‌توانیم تکمیل کنیم.

هاشمی تصریح کرد: پروژه‌های نیمه تمام ورزشی را دسته‌بندی کردیم و پروژه‌های ۷۵ درصد به بالا در ۱۳ بخش ورزشی هستند که اولویت‌ها اینها هستند و اعتباری که سازمان برنامه و بودجه به ما تخصیص می‌دهد را در وهله اول برای تکمیل این پروژها به کار خواهیم گرفت، چرا که مردم دیگر نمی‌پسندند یک پروژه‌ای ۲۰ یا ۲۵ سال طول بکشد و این باعث ناکارآمدی می‌شود. پروژه‌ها باید سریع تکمیل شود. لذا اینها در دستور کار قرار گرفته که انجام شود و بخشی از آن در قالب استفاده از ظرفیت‌های مردم واگذار می‌کنیم و راهشان چیزی به غیر از این نیست و ما هدفمان این است که فضایی ایجاد شود که مردم به درستی از اینها استفاده کنند.