آنچه در سینمای ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گرفت، تمرکز بر روی سه محور «قانون‌گرایی»، «استانداردسازی» و «عدالت‌محوری» بود، سه‌گانه‌ای که اهداف شاخص‌های کمی و کیفی حوزه سینما و فیلم را محقق کرد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، یکی از اتفاق‌های مبارکی که در دوره مدیریتی جدید سینما به کار بسته شد، استانداردسازی و عدالت‌محوری با پشتوانه قانون‌گرایی است. رویکردی که طی بیش از دو سال استقرار تیم سینمایی دولت، در اشکال مختلف محقق شده و تلاش‌ها برای بسط مضمونی این مفاهیم، همچنان ادامه دارد.

از جمله اقداماتی که در این حوزه‌ها صورت گرفت می‌توان به احیای شورای عالی سینما و مصوبات و دستاوردهای مفید آن اشاره کرد. اتفاقی که گره برخی مسائل مهم در حوزه سینما را باز کرد و گشایش‌های بسیاری را موجب شد.

همچنین شورای هماهنگی امور سینما در استان‌ها نیز از دیگر رهاوردهای این دوره سازمان سینمایی است که دستاوردها و برکات فراوانی در همه حوزه سینما برای احیای سینمای استانی در پی داشته است. در نظر گرفتن بودجه‌هایی متناسب با ظرفیت استان‌ها، سفرهای استانی و آگاهی از مشکلات فعالان سینما در استان‌ها طی دیدارهای رودررو ریاست سازمان و مدیران آن، ازجمله اقداماتی است که توامان، واجد هر سه شاخصه قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری بوده است.

تحول در مدل آموزش و تدبیر رایگان شدن آموزش در دفاتر سینمای جوان در راستای تحقق عدالت فرهنگی نیز از دیگر اقدامات مفیدی بوده که دربردارنده هر سه مولفه تاکیدی سازمان سینمایی در دولت جدید بوده و استقبال بسیارخوبی نیز از آن به عمل آمده است.

در این زمینه، اقدامات فراوان دیگری صورت گرفته که همچنان نیز تداوم خواهد داشت. ازجمله این اقدامات می‌توان به تمرکز بر روی دیپلماسی فرهنگی، عدالت فرهنگی، همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی مبتنی بر اشتراکات دینی، آئینی و آرمان، اخلاق، آگاهی و امید، زنجیره افتتاح سالن‌های سینمایی در مناطق محروم و کم‌برخوردار و البته اجرایی شدن محدود طرح سینماسیار برای مناطق فاقد سینما است که این پارامترها، طی ماه‌های پیش‌رو، با قدرت بیشتری به سرانجام خواهند رسید.

توسعه زیرساخت‌های سینمایی در سراسر استان‌های کشور، تعاملات بین‌المللی، تفاهم با روسای سینمایی هفت کشور و تقویت دیپلماسی فرهنگی و سینمایی، طراحی کریدور خزر با جشنواره فیلم خزر، احیای سینمای بومی، آئینی و استانی، کشف استعداد در سراسر کشور، تحول در فناوری‌های نوین، توسعه فضای ابری، فیبر نوری و ارتقای سطح کیفی نمایش فیلم در سینماها، جهش در حوزه آموزشگاه‌ها و هدفمندی و مساله‌مندی پژوهش‌های سینمایی، انقلاب محتوایی از طریق نظارت‌های کیفی و مراقبت و صیانت از محتوا در حوزه ارزشیابی و نظارت، جهش و رشد مضاعف تولید هدفمند با ژانرگرایی و توجه به نیاز سلایق مختلف جامعه از دیگر اقدامات اجرایی است که با هدف قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری صورت گرفته است.

همچنین برگزاری موفق و جریان‌ساز چند رویداد مهم بین‌المللی ازجمله حوا، مهر سینمای ایران، کودک، کوتاه، حقیقت و فجر شکل راهبردی‌تر تحقق این سه‌گانه در اهداف کلان سازمان سینمایی است.