مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت در قالب این صندوق برای بیمه روستاییان ۱۸ تا ۵۰ سال ، یارانه غیرمستقیم پرداخت می کند، سهم دولت از بیمه هر فرد روستایی را دو سوم حق بیمه اعلام کرد.

به گزارش جارچی اخبار، امین بلالی  افزود: مشمولان این صندوق برای برخورداری از مزایای آن، یک سوم حق بیمه را پرداخت می کنند و در پایان دوره ۳۰ ساله، ۲۰ برابر حق بیمه حق بیمه ماهانه را به صورت حقوق ماهانه دریافت می کنند که در هیچ یک از صندوق های بیمه ای ، نظیر ندارد.

وی با بیان اینکه حق بیمه هر فرد در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در هشت سطح تعریف شده است، گفت: حداقل حق بیمه برای افراد مشمول در این صندوق ماهانه ۸۰۰ هزار ریال و سالانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال و حداکثر سه میلیون و ۲۵۰ هزار ریال به صورت ماهانه و ۳۰ میلیون ریال به صورت سالانه است.

بلالی ادامه داد: دولت ۲ برابر پرداختی هر فرد مشمول به صندوق اعتبار می دهد و در واقع هر فرد روستایی که تحت پوشش این صندوق نیست این یارانه غیرمستقیم را از دست می دهد ضمن اینکه از درآمد مستمر در دوران پیری نیز محروم می شود.

پرداخت ۳۰ سال حق بیمه یا رسیدن به ۶۵ سال، ۲ شرط بازنشستگی در این صندوق

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان به شرایط برخورداری از مزایای این صندوق اشاره کرد و گفت: برای عضویت در این صندوق و بهره مندی از مزایای آن داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال است ضمن اینکه ساکنان مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و همچنین قالیبافان، رانندگان بین شهری و کشاورزان غیرساکن در روستاها، مربیان مهد کودک، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و مهندسان نظام صنفی کشاورزی نیز می توانند در این صندوق بیمه شده و از مزایای آن برخوردار شوند.

بلالی، شرط بازنشستگی در این صندوق را رسیدن به سن ۶۵ سالگی یا پرداخت ۳۰ سال حق بیمه اعلام کرد و افزود: هر کدام از این شرایط زودتر فراهم شود افراد به شرط داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه بیمه ای، می توانند با توجه به تعداد سال هایی که بیمه پرداخت کرده اند از حقوق مستمر بازنشستگی برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر میزان حداکثر پرداختی به بازنشستگان صندوق که حق بیمه خود را از بالاترین سطح پرداخت کرده اند ۶۵ میلیون ریال است که به طور قطع این رقم برای امسال افزایش می یابد و فردی که ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد مشمول حداکثر حقوق می شود و سایر افراد متناسب با تعداد سال هایی که حق بیمه پرداخت کرده اند از مزایای حقوق بازنشستگی برخوردار می شوند.

بلالی افزود: مهمترین فرق این صندوق بیمه با سایر صندوق های بیمه فعال در کشور، کارفرمایی دولت در آن و اختیاری بودن این نوع بیمه است که البته اختیاری بودن این نوع بیمه، موجب شده تا همه روستاییان مشمول، عضو صندوق نشوند.

فراهم بودن امکان انتقال سوابق بیمه ای

بلالی با بیان اینکه این امکان برای بیمه شدگان این صندق فراهم شده تا سوابق بیمه ای خود در صندوق های بیمه های دولتی را به این صندوق انتقال دهند گفت: با توجه به کمتر بودن هزینه حق بیمه در این صندوق نسبت به دیگر صندوق ها، این بهترین فرصت برای افرادی است که شرایط بیمه شدند در صندوق را دارند.

وی ادامه داد: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان همچنین به افراد عضو صندوق که در حین کار آسیب دیده و از کارافتادگی آنها ناشی از کار باشد به شرط داشتن یک روز سابقه بیمه در این صندوق، دو سوم حداکثر حقوق بازنشستگی را پرداخت می کند که این نیز مزیت بزرگی است و با توجه به مخاطراتی که شغل های روستایی به همراه دارد می تواند گزینه ترغیبی خوبی برای عضویت در این صندوق باشد.

بلالی گفت: اگر از کارافتادگی مشمولان صندوق ناشی از بیماری باشد این افراد به شرط داشتن یکسال حق بیمه در نزد این صندوق، شامل دو سوم حداکثر حقوق در صندوق می شوند و مستمری فوت قبل از احراز شرایط بازنشستگی نیز در صورت داشتن ۹۰ روز ارتباط بیمه ای با صندوق، دو سوم حداکثر حقوق به بازماندگان پرداخت می شود ضمن اینکه هزینه کفن و دفن افرادی که بازمانده ای ندارند از سوی این صندوق تقبل می شود.

سهم تکلیفی آذربایجان شرقی برای سالجاری بیش از ۳۹ هزار نفر است

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی به سهم تکلیفی ۳۹ هزار و ۴۵۰ نفری استان برای جذب در صندوق در سالجاری اشاره کرد و گفت: در یکماه گذشته ۲ هزار و ۱۲۵ نفر از این تعداد جذب شده اند.

بلالی ، تعداد کل بیمه شدگان از طریق این صندوق در استان را ۲۹۰ هزار و ۷۳۱ نفر اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۴۷ نفر از مشمولان استانی جذب صندوق شدند که هشت هزار و ۸۸۷ نفر مرد و ۶ هزار و ۶۰ نفر زن بودند.

وی ادامه داد: تکلیفی که از ابتدای تاسیس این صندوق برای آذربایجان شرقی تعیین شده، ۵۰۹ هزار و ۴۴۶ بیمه شده است که تاکنون ۵۷ درصد تحقق یافته و استان از بابت تعداد بیمه شدگان در رتبه نخست کشوری و از نظر درصد جمعیت بیمه شده روستایی در جایگاه سوم است.

بلالی دلیل بی رغبتی روستاییان و مشمولان این صندوق را اختیاری بودن این نوع بیمه عنوان کرد و گفت: نمی توانیم افراد را به زور در این صندوق عضو کنیم ضمن اینکه عملکرد و تعداد بیمه شدگان در استان و شهرستان های ۲۲ گانه به مراتب بالاتر از میانگین کشوری است.

وی بیان کرد: تبریز، بستان آباد، مرند و سراب از نظر تعداد بیمه شدگان و بستان آباد، هریس و اهر از نظر درصد در رده بالای استان از نظر بیمه شدگان صندوق قرار گرفته اند.

بلالی با بیان اینکه این صندوق در حزمان حاضر به ۳۰ هزار و ۷۲۷ نفر در استان مستمری پرداخت می کند گفت: این تعداد شامل ۱۴ هزار و ۸۵۶ مورد بازمانده ها، یک هزار و ۲۴۹ مورد از کارافتاده ها و ۱۴ هزار و ۶۳۲ مورد بازنشستگی است که بیست و پنجم هر ماه حقوق خود را دریافت می کنند.

بیمه رایگان مادران روستایی دارای سه فرزند و بیشتر

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی گفت: مادران ساکن در مناطق روستایی و عشایری که دارای سه فرزند و بیشتر باشند به صورت رایگان در این صندوق بیمه شده و از مزایای آن برخوردار می شوند که البته مهلت آن در پایان فروردین به اتمام رسیده و سعی می کنیم این مهلت را تمدید کنیم.

بلالی با اشاره به اینکه در این طرح تاریخ تولد فرزند سوم این خانواده ها باید فروردین ۱۳۹۶ به بعد باشد، اظهار کرد: این طرح در قالب ماده ۲۱ قانون حمایت از جوانی خانواده و فرزندآوری تصویب و اجرا شد و اعتبار این طرح از سوی دولت به صورت کامل پرداخت شده است.

بلالی تاکید کرد: تمامی هزینه های بیمه مادران مشمول این طرح از سوی دولت و در سطح هشت پرداخت می شود و هیچ هزینه ای برای بیمه شدگان ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون در استان یک هزار و ۵۲۷ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و برنامه ریزی برای جذب حداقل سه هزار نفر در دستور کار قرار دارد.

وی تعداد مادران مشمول این طرح در کشور را ۲.۵ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: جذب ۳۰۰ هزار نفر از این افراد، برای صندوق در سال نخست اجرای آن تکلیف شده است و مادران مشمول طرح می توانند با مراجعه به یکصد کارگزاری موجود در استان و یا سایت roostaa.ir ثبت نام کنند.

نرخ پشتیبانی صندوق در آذربایجان شرقی هشت به یک است

بلالی با بیان اینکه نرخ پشتیبانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در کشور ۱۲ به یک است، گفت: این رقم در استان هشت به یک است و دلیل آن هم، تعداد بالای بیمه شدگان در استان و سهم ۱۵ درصدی از صندوق در سطح کشوری است.

وی ، از راه اندازی بیمه تکمیلی برای بیمه شدگان صندوق به صورت آزمایشی در استان خبرداد و گفت: در سال نخست این طرح، پنج هزار و ۵۰۰ نفر از بیمه شدگان استان با پرداخت ماهانه یک میلیون و یکصدهزار ریال در آن ثبت نام کردند و سقف تعهدات این بیمه ۵۵۰ میلیون ریال است.

۲۹۰ هزار و ۷۳۱ نفر در آذربایجان شرقی بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که ۱۵ درصد مجموع کشوری را شامل می شود و این استان از نطر تعداد بیمه شدگان، در رتبه نخست و از نظر درصد استان سوم کشور است.