معاون خدمات شهری شهرداری تبریز با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری شبانه پسماند شهری در این شهر از سوم اردیبهشت ماه جاری همزمان با روز «زمین پاک»، گفت: با اجرای این طرح پدیده زباله‌گردی در سطح این شهر رفع می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار،  «هادی بدری‌حامد»، روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه پدیده زباله گردی آثار و تبعات منفی برای این شهر بجا می گذارد، افزود: بر اساس اعلام کارشناسان ذیربط بخشی از جرایم سرقت منازل و خودروها در این شهر توسط افرادی روی می دهد که در قالب زباله گرد فعالیت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه طرح جمع آوری شبانه پسماند شهری در سایر کلانشهرها اجرا و نتیجه مثبت آن مشخص شده است، اظهار کرد: اجرای این طرح در کلانشهر تبریز از مطالبات شهروندان است.

معاون خدمات شهری شهرداری تبریز گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده این طرح از سوی مدیریت پسماند شهرداری تبریز اجرا و موجب کاهش بارترافیکی به ویژه در هسته مرکزی شهر، کاهش آلودگی بصری و صوتی و آمار جرایم سرقت از منازل و خودروها می شود.

بدری حامد، از شهروندان خواست، در اجرای این طرح با نیروهای خدماتی شهرداری تبریز و مدیریت پسماند همکاری کنند و در ساعت تعیین شده، زباله های خود را تحویل ماموران جمع آوری پسماند دهند.

سرانه تولید روزانه زباله در تبریز ۶۳۰ گرم است

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه روزانه حدود یک هزار تن زباله در این شهر تولید و از معابر جمع آوری می شود، گفت: سرانه تولید روزانه زباله در تبریز حدود ۶۳۰ گرم می باشد که در مقایسه با سرانه کشوری و جهانی مناسب است و این موضوع نشان می دهد که شهروندان تبریزی مسایل مربوط به مصرف مواد غذایی و تولید زباله رعایت می کنند.

«حبیبه هراتی»، با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد از هزینه های پسماند در مرحله جمع آوری هزینه می شود، افزود: همراهی شهروندان با مدیریت شهری و گسترش فرهنگ کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا، نقش بسزایی در نظافت عمومی شهر ایفا می کند.

وی با تاکید بر اینکه طرح جمع آوری شبانه پسماند شهری در تبریز در مرحله اول همزمان با روز زمین پاک در ۲ حوزه منطقه ۵ و منطقه ۲ شهرداری تبریز آغاز می شود، اظهار کرد: این طرح به تدریج در سایر مناطق شهرداری ها نیز اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز با بیان اینکه معضل بزرگ تبریز در زمینه دفع زباله، عدم وجود زمان مشخص برای دفع زباله از سوی شهروندان است، گفت: شهروندان هر زمان اراده می کنند، پسماند خود را در باکس های زباله می ریزند و این موضوع موجب بروز پدیده زباله گردی، رشد این پدیده و ایجاد مافیای زباله در این شهر شده است.

هراتی، ادامه داد: انداختن زباله های حجیم و اسباب و اثاثیه مستعمل منازل در مناسبت های مختلف مانند خانه تکانی عید نوروز در داخل باکس های زباله و توقف خودروها در جلوی این باکس ها و ایجاد مانع برای تخلیه باکس ها توسط خودروهای مکانیزه از دیگر معضلات جمع آوری زباله از طریق باکس های زباله در سطح این شهر است.

وی با تاکید بر اینکه بروز این مسایل موجب نارضایتی شهروندان می شود، یادآور شد: طرح جمع آوری شبانه پسماند شهری در کلانشهر تبریز در راستای سه هدف عمده شامل ایجاد نظم و انظباط عمومی در دفع زباله شهروندان، جلوگیری از ناامنی و ارتقای امنیت عمومی در شهر و افزایش سلامت شهروندان و از بین بردن تهدیدات غیربهداشتی ناشی از انباشت و پخش زباله در اطراف باکس های زباله اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز گفت: در اجرای این طرح زمان مشخصی برای تحویل زباله و پسماند شهروندان از درب منازل به ماموران جمع آوری زباله اعلام می شود.

هراتی، افزود: پسماندهای شهروندان نیز در اجرای این طرح خریداری می شود و کیف پول آنان شارژ شده و برای پرداخت عوارض شهرداری و سایر موارد پیش بینی شده در سامانه هوشمند «بهروب» از جمله امور خیریه هزینه می شود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون زیرساخت لازم برای تفکیک زباله از مبدا وجود دارد، افزود: در زمان کنونی هشت هزار کاربر در این سامانه عضو شده اند و تلاش می شود این تعداد به ۵۰ هزار کاربر افزایش یابد.

هراتی، با اشاره به تکلیف قانونی شهروندان در خصوص کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله از مبدا، ادامه داد: شهروندان با رعایت این تکالیف می توانند در حفظ محیط زیست از آثار زیانبار پسماند نقش بسزایی ایفا کنند.