مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حفظ هویت تاریخی تبریز هدف مشترک این مجموعه و شهرداری تبریز است، گفت: بر همین اساس همکاری نزدیک میراث فرهنگی با شهرداری منطقه فرهنگی و تاریخی تبریز (منطقه هشت) مهم و حیاتی است.

به گزارش جارچی اخبار، احمد حمزه زاده در دیدار شهردار جدید منطقه هشت تاریخی و فرهنگی تبریز با وی، افزود: در این زمینه ارائه بسته‌های تشویقی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری تبریز به مالکان ساکن در بافت تاریخی و اصناف بازار جهانی تبریز موجب همکاری و رغبت بیش‌تر آن‌ها برای مشارکت با این دو دستگاه در راستای حفظ هویت تاریخی تبریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه گردشگری فرهنگی و تاریخی خط الراس گردشگری جمهوری اسلامی ایران است و تبریز در این راستا نقش مهمی ایفا می‌کند، اظهار داشت: گردشگری عاملی است که می تواند موجب توسعه در تمامی سطوح شهر و منطقه شود و به همین منظور لازم است به این حوزه و به خصوص گردشگری فرهنگی و تاریخی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

حمزه زاده ادامه داد: تبریز از مهم‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود که دارای بزرگ‌ترین بافت تاریخی است که همپوشانی فعالیت‌های میراث فرهنگی و شهرداری منطقه ۸ در این حوزه قابل توجه است و پیشبرد اهداف حفاظتی و صیانتی باید با تدوین برنامه‌ای ویژه صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه رضایت مردم از عملکرد میراث‌ فرهنگی و شهرداری منطقه هشت شاخص اصلی در انجام وظایف این دو دستگاه است، گفت: منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز با وسعت قابل توجه خود، بازار جهانی و مناطق مسکونی بسیاری را در برگرفته است، لذا به منظور حفظ بافت تاریخی، این دو دستگاه باید با همکاری و هماهنگی لازم علاوه بر انجام وظیفه تکلیفی خود، رضایت مردم را در راس امور قرار دهند، چراکه عدم رضایت مردم به دلیل عدم تطبیق ضوابط میراث‌ فرهنگی و شهرداری است که در این راستا هماهنگی ها لازم الاجرا است.

شهردار منطقه هشت فرهنگی تاریخی تبریز  نیز در این دیدار بر لزوم هویت بخشی و بازآفرینی شهری در این منطقه تاکید و اضافه کرد: احیای خانه های تاریخی، بهسازی و سنگفرش معابر منتهی به اماکن تاریخی، تکمیل مرمت و کف سازی بازار تاریخی تبریز و ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی از جمله اقداماتی است که اجرا و به سرانجام رسیدن آن ها نیازمند همکاری اداره کل میراث فرهنگی و سایر دستگاه های ذیربط است.

رضا جانفشان نوبری با اشاره به لزوم احیا و تغییر کاربری خانه ها و برخی دیگر از ابنیه های تاریخی واقع در منطقه ۸ شهرداری، افزود: ظرفیت بی نظیر خانه ها و ابنیه­ تاریخی موجود در منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز مغفول مانده است و باید با همکاری دو مجموعه شاهد تغییرات اساسی در این زمینه باشیم.

وی اضافه کرد: در این راستا آمادگی داریم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص حل مشکلات موجود و احیا مجموعه ها و تک بناها گام های موثری برداریم.

منطقه هشت شهرداری تبریز، مسوولیت اداره بافت تاریخی این کهن شهر را بر عهده دارد و بخش عمده آثار تاریخی تبریز در این حوزه استحفاظی واقع شده اند.

مسجد کبود، ارک علیشاه، بازار بزرگ تبریز، میدان صاحب الامر، مجموعه دیوانی (عمارت استانداری امروزی و مسیرهای منتهی به آن)، دروازه های تاریخی تبریز، مسجد جامع، بیش از ۳۰۰ باب خانه تاریخی و … تنها نمونه هایی از نمادهای میراثی واقع در محدوده مدیریت منطقه هشت شهرداری تبریز هستند.

از این روست که تعامل این منطقه شهرداری با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همواره مورد توجه افکار عمومی، رسانه ها و دوستداران میراث فرهنگی تبریز است.

هر چند منطقه هشت شهرداری تبریز در سال های گذشته گام های ارزشمندی را در صیانت از یادگارهای گذشتگان برداشته، اما افکار عمومی تبریز بر این باور است که این اقدامات برای حفاظت از میراث پیشینیان کافی نیست و شهرداری به عنوان نهاد اصلی مدیریت شهری باید اقدامات بیشتری در خرید و مرمت خانه های تاریخی و اماکن قدیمی انجام دهد.