مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام گفت: ۱۲۵ شرکت در ایلام که دفتر مرکزی آنها خارج از استان است، شناسایی و مکاتبه و برنامه ریزی لازم برای مطالبه مالیات آنها انجام شده است.

به گزارش جارچی اخبار،«سعید کریمی» در دیدار با شهردار و رئیس شورای اسلامی ایلام، اظهار کرد: موضوع تعیین تکلیف مالیات شرکت ها و پیمانکاران فعال در استان که دفتر مرکزی آنان خارج از استان قرار دارد، به عنوان دغدغه مدیران ارشد، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رسانه های استان، همواره از اولویت های اداره کل امور مالیاتی در سالهای اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه  اواخر سال گذشته با تصویب مجلس شورای اسلامی، پایه قانونی موضوع عوارض و مالیات شرکت های بزرگ، تصویب و در اردیبهشت ماه امسال ساز و کار آن تهیه و ابلاغ شده است،  گفت: ۱۲۵ شرکت در ایلام که دفتر مرکزی آنها خارج از استان است، شناسایی و مکاتبه و برنامه ریزی لازم برای مطالبه مالیات آنها انجام شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام با بیان اینکه  ماهانه از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات خوبی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص می‌یابد و بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، امسال سهم شهرداری ها و دهیاری ها از عوارض افزایش یافته است، تصریح کرد: در قانون قبلی، از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، پنج درصد به صورت مستقیم به خزانه واریز می شد، یک درصد سهم بهداشت و سلامت، و سه درصد آن شامل عوارض بود که بین شهرداری ها، دهیاری ها، امور عشایری و…توزیع می شد؛ که بر اساس قانون جدید، چهار درصد عوارض وصولی، در استان توزیع می شود.

مدیرکل امور مالیاتی ایلام گفت:  سال گذشته از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده، ۷۵۰ میلیارد ریال بین شهرداری ها، دهیاری ها، و فرمانداری های استان توزیع شد که سهم شهرداری ها ۵۱۰ میلیارد ریال و سهم شهرداری ایلام از این مبلغ، ۲۵۰ میلیارد ریال بوده است.

«بابک محمدی» شهردار ایلام نیز در این نشست، اظهار کرد: توسعه استان نیازمند همکاری همه جانبه و گذر از بخشی نگری است و تلاش ما  توسعه خدمات جهت ارتقای رضایتمندی مردم و متقابلاً جلب مشارکت های مردمی برای پیشبرد امور است.

وی با تقدیر از همکاری مجموعه امور مالیاتی استان در زمینه تأمین اعتبارات پروژه های عمرانی و اختصاص عوارض مالیات بر ارزش افزوده، گفت: با توجه به مشکلات و تنگناهای مالی شهرداری ایلام، عوارض مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند منابع قابل توجهی را در اختیار شهرداری ها قرار دهد.

شهردار ایلام با بیان اینکه توسعه شهر ایلام و ارتقای خدمات رسانی به مردم از اهداف و دغدغه های اصلی ما در شهرداری است که امیدواریم با حمایت مسئولان و از جمله اداره کل امور مالیاتی منابع مالی این برنامه ها تأمین شود، ادامه داد: در حالی که تمام خدمات و نیازهای شرکتهای بزرگ فعال استان توسط مردم استان صورت گرفته و از طرفی مرکز استان و شهرستان ها را درگیر آلایندگی می کنند، اما متاسفانه مالیات و مزایای حضور این شرکت ها عاید استان نمی شود؛ که امیدواریم با ابلاغ آئین نامه قانون جدید، شاهد تحولاتی در این زمینه باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر ایلام نیز در این نشست، تحقق برنامه‌های مالیاتی را موجب تأمین منابع مالی توسعه زیرساخت های شهری عنوان کرد و گفت: عواید مالیات به طور غیرمستقیم به خود مردم بر می‌گردد.

سعید انوری‌پور گفت: مالیات و شهرداری یک هدف مشترک که همانا توسعه ایلام است را در برنامه خود دارند و همکاری و تعامل این دو دستگاه اجرایی زمینه ساز ارتقای خدمات به مردم است.

وی ضمن تقدیر  از مجموعه مالیاتی استان، خواستار پیگیری مالیات شرکت‌های بزرگ فعال در استان و مالیات آلایندگی صنایع آلاینده استان شد.