فرماندار و رئیس کارگروه ایجاد ژئوپارک مراغه گفت: ژئوپارک‌ باید بر اساس مفهومی قوی، اراده همراه با حمایت مالی و تشکیلات مدیریتی حرفه‌ای پایه‌ریزی شود و بر همین اساس نخستین گام برای ایجاد ژئوپارک این شهرستان در حقیقت شکل‌گیری همین تشکیلات مدیریتی است.

به گزارش جارچی اخبار، داود اسدیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر همین اساس نیز کارگروه ایجاد ژئوپارک تاکنون سه جلسه در این شهرستان برگزار کرده و چندین کمیته‌ تخصصی از جمله علمی، فرهنگی، زنان و تولید محتوا تشکیل داده است.

وی ادامه داد: به زودی نیز همین کارگروه میزبان دو نفر از ارزیابان بین‌المللی ژئوپارک‌ها و به خصوص مدیر ژئوپارک بین‌المللی قشم خواهد بود تا نقشه راه ایجاد ژئوپارک مراغه به طور دقیق‌تر با حضور آنان طراحی و پی‌ریزی شود.

وی اظهار داشت: ژئوپارک مراغه به دنبال حفظ میراث زمین‌شناسی شهرستان همچون منطقه فسیلی، دامنه‌ سهند، غارها، آبشارها و دهها ژئوسایت ارزشمند دیگر است و معرفی مراغه در سطوح بین‌المللی را با انتقال مفاهیم ارزش منطقه‌ای به عموم ملت ایران و همچنین گردشگران خارجی دنبال خواهد کرد.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه مراغه بیان کرد: ژئوپارک مراغه علاوه بر آن، توسعه پایدار در نواحی ارزشمند(ژئوسایت‌ها)، هویت‌بخشی به مردم محلی و همچنین افزایش درک در مورد ارزش فرآیندها و موضوعات زمین‌شناختی را از طریق فعالیت‌های علمی و دانشگاهی دنبال خواهد کرد.

«اسدیان» با بیان اینکه ژئوپارک در حقیقت مجموعه‌ای از ژئوسایت‌هاست، اظهار داشت: بخشی از این ژئوسایت‌ها در شهر قرار دارد که می‌تواند به مراکز مهم گردشگری تبدیل و ضمن حفاظت از آنها به ایجاد بنگاه‌های اقتصادی نوآور و مشاغل جدید منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه ارزش بسیاری از مناطق ارزشمندی که ظرفیت تبدیل به ژئوسایت را دارد، هنوز برای اهالی مراغه مشخص نیست، بیان کرد: ایجاد ژئوپارک مراغه در حقیقت احیای ارزش نهفته این کهن‌شهر و حفاظت و بهره‌برداری بهینه از آنهاست.

کارگروه ایجاد ژئوپارک مراغه تاکنون نزدیک به ۴۰ ناحیه مستعد برای تبدیل شدن به ژئوسایت را شناسایی کرده است اما کارشناسان معتقدند که این تعداد حداقل می‌تواند دوبرابر شود.