مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با تاکید بر احیای تالاب‌ها گفت: همکاری و همدلی مردم محلی در احیای تالاب‌ قوری گل امری حیاتی است.

به گزارش جارچی اخبار، شهنام اشتری روز دوشنبه در بازدید از تالاب قوری گل بستان آباد با اشاره به نقش و اهمیت تالاب در معیشت جوامع محلی بر ضرورت حفاظت و احیای این تالاب تاکید کرد و گفت: احیای تالاب جز با همدلی و همکاری مردم محلی و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به تامین حقابه زیست محیطی تالاب، اصلاح و مرمت کانال آبرسانی تالاب اظهار کرد: همکاری بهره برداران حاشیه کانال مذکور در فصل آبگیری تالاب بسیار مهم و حیاتی بوده و مشارکت مردم محلی در اجرای برنامه‌های آبرسانی بسیار مهم و قابل توجه است.

اشتری افزود: امیدواریم با رفع نقایص جزئی کانال آبرسانی و شرایط اقلیمی مناسب، آبگیری تالاب به خوبی انجام شود؛ این‌که حقابه‌ تالاب ۳.۸ میلیون متر مکعب است، حفظ تنوع زیستی در این تالاب بستگی به تامین حق آبه‌ تالاب دارد و اگر آبگیری تالاب به خوبی انجام شود در سال آتی شاهد شکوفایی اکوسیستمی منطقه خواهیم بود.

تالاب قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد؛ این پهنه آبی در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت است و ژرفای آن در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

«قوری‌ گول» در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود؛ تالاب قوری گول در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.

تالاب «قوری گول» در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود؛ همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.