ترجمه: آذر کریم‌زاده

معضل آلودگی ناشی از انباشت انبوه پلاستیک به حدی جدی و جهانی شده است که جهت کاهش تأثیرات مخرب زیست محیطی آن به نوآوری­‌های فناوری نیاز است.

خوشبختانه، بسیاری از ایده‌­های نوآورانه در حال حاضر در حال توسعه هستند و در سال­‌های آینده اجرا خواهند شد. اینها شامل ایجاد مواد کامپوزیتی جدید مبتنی بر گیاه، توسعه سیستم‌های بازیافت کارآمدتر، و طراحی بطری‌ها و ظروف کاملاً زیست تخریب‌پذیر است. اگر این نوآوری­‌ها به سرعت و به طور موثر اجرا شوند، می‌­توانند آلودگی پلاستیکی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و محیط زیست را برای نسل­‌های آینده حفظ کنند.

طبق گفته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و در پی آن سازمان ملل، پلاستیک‌­ها همچنان به میزان اندکی بازیافت می­‌شوند! درست قبل از کنفرانس سازمان ملل که قرار بود مذاکراتی بر سر یک معاهده بین‌­المللی علیه آلودگی پلاستیک را آغاز کند، OECD هشدار می‌­دهد که کمتر از ۱۰ درصد از پلاستیک تولید شده در جهان بازیافت می­شود و خواستار یک واکنش “جهانی و هماهنگ” است.

بر اساس گزارش «چشم انداز جهانی پلاستیک» که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) گردآوری شده است، از ۴۶۰ میلیون تن تولید شده در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹، تولید زباله ۳۵۳ میلیون تن بوده است. اما «تنها ۹ درصد زباله­‌های پلاستیکی در نهایت بازیافت شد، در حالی که ۱۹ درصد سوزانده شده و نزدیک به ۵۰ درصد به محل دفن زباله ختم شدند. ۲۲ درصد باقیمانده در محل­ه‌ای تخلیه باز ریخته شده، در هوای آزاد سوزانده شده یا در محیط زیست رها شده‌اند».

آلودگی بیش از حد پلاستیکی و شیمیایی!

همه‌گیری کووید-۱۹ منجر به کاهش جزئی استفاده از پلاستیک (۲.۲٪-) در سال ۲۰۲۰ شد، اما افزایش مصرف پلاستیک‌های یکبار مصرف را افزایش داد. در گزارش چشم انداز جهانی پلاستیک آمده است که طبق نظر دانشمندان، علاوه بر آلودگی ایجاد شده توسط گازهایی که مسئول تسریع گرمایش جهانی هستند، پلاستیک منبع ۳.۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه­‌ای جهانی در سال ۲۰۱۹ بوده که ۹۰ درصدش به دلیل تولید آن از سوخت‌­های فسیلی بوده است. ماتیاس کورمان، رئیس سازمان OECD می نویسد: برای مقابله با این پیامدهای مضاعف از نظر آلودگی و آب و هوا، “ضروری است که کشورها با راه حل­های جهانی و هماهنگ پاسخ دهند. ”

۸۰ درصد از پلاستیک­‌های تولید شده در محیط زیست باقی می‌­مانند

بنابراین کارشناسان این سازمان مجموعه‌ای از «اهرم‌ها» را پیشنهاد می‌کنند که با توسعه بازارهای پلاستیک‌های بازیافتی شروع می‌شود، که هنوز هم تنها ۶ درصد از مواد مورد استفاده را تشکیل می‌دهند، به‌ویژه به دلیل هزینه‌ای که اغلب بیشتر از هزینه تولید اولیه است. در ضمن، آنها پیشنهاد می‌­کنند که تعداد کانال‌هایی با «مسئولیت توسعه‌یافته تولیدکننده» برای مدیریت پسماندها، یا تحمیل حداقل آستانه‌های استفاده، افزایش یابد. آنها همچنین توسعه نوآوری “جهت چرخه­ای کردن چرخه زندگی پلاستیک” را توصیه کرده و اشاره می­کنند که “تنها ۱.۲٪ از نوآوری­های مربوط به پلاستیک دارای اهداف زیست محیطی هستند”.

در نهایت، این گزارش تقویت همکاری بین المللی در مواجهه با بازار پلاستیک که بخشی جدایی‌­ناپذیر از جهانی شدن است، با همسویی رویکردها از نظر طراحی و مقررات را درخواست می­کند. هماهنگی که همچنین مستلزم سرمایه گذاری انبوه در زیرساخت­‌های اساسی مدیریت پسماند با کمک­‌های بین المللی جهت تامین مالی هزینه، تخمین زده شده سالانه ۲۵ میلیارد یورو در کشورهای با درآمد کم و متوسط است.

سرانجام، کار OECD کمتر از یک هفته قبل از افتتاح مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد در ۲۸ فوریه در نایروبی منتشر شد که باید رسماً مذاکرات را در آینده در مورد پلاستیک آغاز کند، که گستره دقیق آن همچنان موضوع بحث است.

به هر حال، امروزه آلودگی پلاستیک یک معضل اجتماعی واقعی محسوب می­‌شود. در واقع، زباله­‌های پلاستیکی در محیط ما وجود دارند و تأثیرات منفی بر جانوران و گیاهان دارند. خوشبختانه، نوآوری­‌های جدید فناوری به کاهش آلودگی پلاستیک کمک می­‌کند.

همانگونه که اشاره شد، مواد کامپوزیت جدیدی وجود دارند که این مواد از چندین ماده مختلف ساخته شده­‌اند و به همین دلیل نسبت به پلاستیک­‌های معمولی مقاومت بیشتری دارند. علاوه بر این، آنها قابل بازیافت هستند و بنابراین آلودگی کمتری دارند. سپس فناوری‌­های بازیافت جدید وجود دارد. این فناوری‌ها بازیافت زباله‌های پلاستیکی را با تبدیل آن‌ها به مواد جدید ممکن می‌سازد. این امر به طور قابل توجهی آلودگی پلاستیکی را کاهش می­‌دهد.

در نهایت، کمپین‌های آگاهی رسانی وجود دارند. هدف این کمپین‌­ها افزایش آگاهی در مورد آلودگی پلاستیک و تشویق آنها به اتخاذ رفتارهای مسئولانه‌­تر است که در نتیجه آن نوآوری‌­های جدید فناوری کاهش آلودگی پلاستیکی را ممکن می­سازد که جهت مبارزه با این آلودگی ضروری هستند.