وزیر امور اقتصادی و دارایی از واگذاری ۱۷۲ هزار میلیارد تومان دارایی مالی در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: این وزارتخانه تکالیف قانونی خود در بودجه ۱۴۰۱ انجام داده است.

به گزارش جارچی اخبار، در جلسه علنی روز سه‌شنبه – ۴ بهمن – مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره‌ها و ردیف های مرتبط با واگذاری دارایی‌های مالی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار قرار گرفت.

در همین ارتباط سیداحسان خاندوزی در سخنگاه مجلس انتشار اوراق و استقراض از جامعه را روشی برای رفع کسری بودجه دولتها دانست و گفت: یکی از روش ها این است که اوراق منتشر شده در همان سال سررسید شوند که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از ابزار جدید اوراق درون سالی استفاده کرده است زیرا در ابتدای سال مالیات کمتری وصول می شود اما میزان وصولی مالیات در نیمه دوم سال بیشتر است و می توان اوراق منتشر شده را در پایان سال سررسید کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره انتشار اوراق مالی که برای کسری‌های بین سال‌های مختلف استفاده می‌شود، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ به رغم اینکه فشار اقتصادی و تورمی بالا بود و همه انتظار داشتند بیشترین تامین مالی از طریق اوراق و استقراض انجام شود، دولت تلاش کرد تا هزینه های خود را مدیریت کرده و بار کمتری بر حوزه اوراق وارد شود و استقراض کمتری صورت بگیرد.

وی با اشاره به آمار و ارقام پایان ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ دراین باره گفت: در بودجه امسال در مجموع ۲۰۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی پیش بینی شده است که عملکرد دولت در پایان ۱۰ ماهه امسال نشان می دهد که ۱۷۲ هزار میلیارد تومان دارایی مالی واگذار شده است.