بر اساس یافته‌های جدید محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در دوره‌ای از مصر باستان جنگجویان دستان بریده دشمنانشان را به عنوان غنائم جنگی تحویل می‌دادند و در ازای آن طلا دریافت می‌کردند

به گزارش جارچی اخبار به نقل از لایوساینس، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دوازده دست بریده شده که در یک قصر از دوره مصر باستان دفن شده بودند، احتمالاً از دست دشمنان بریده شده‌ای هستند که در مراسمی به نام «طلای افتخار» با طلا مبادله شده‌اند.

بر اساس این مطالعه، اینگونه به نظر می‌رسد که در مبادله‌ای که در حدود ۳۶۰۰ سال پیش اتفاق افتاده، دست راست قطع شده حداقل ۱۲ نفر با طلا معامله شده و سپس در یک کاخ سلطنتی در مصر باستان دفن شده‌اند. دانشمندان در حفاری که در سال ۲۰۱۱ در حیاطی که در مقابل اتاق تخت در یک قصر مصر باستان واقع شده داشتند، دست‌های بریده شده را که در سه گودال دفن شده بودند، کشف کردند. این کاخ در شهر باستانی آواریس (تل الدبعه امروزی) در شمال مصر در منطقه دلتای نیل شرقی واقع شده.

در مطالعه جدید، محققان احتمال می‌دهند که حداقل ۱۱ دست متعلق به مردان است، اما جنسیت فرد دوازدهم نامشخص است، به این معنی که ممکن است متعلق به یک زن باشد. البته بر اساس مطالعات انجام شده در استخوان‌های بدست آمده هیچ نشانه‌ای از انحطاط مرتبط با افزایش سن دیده نمی‌شود بلکه این تصور وجود دارد که این بقایا احتمالاً متعلق به بزرگسالان بین سنین ۱۴ تا ۲۱ سال است.

به گفته محققان، دست‌های بریده شده اولین شواهد فیزیکی شناخته شده از مراسمی تحت عنوان «طلای افتخار» است. این مراسم، که در سوابق مصر باستان شرح داده شده است، شامل جنگجویان بود که دست راست بریده شده دشمنان را در ازای پاداشی ارزشمند مملو از مهره‌های طلا تحویل می‌دادند. دشمنانی که به این سرنوشت دچار شدند، معمولاً مردانی بودند که در سن جنگیدن بودند، اما وجود دست احتمالی زن تعجب‌آور نیست. محققان مطرح کرده‌اند که «زنان و جنگ در جهان‌های جداگانه وجود نداشتند.» برعکس، آن‌ها به طور جدایی ناپذیری با حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی مرتبط بودند. در نتیجه، نمی‌توانیم این موضوع را رد کنیم که دست مشخصی که در تل الدبعه گواهی شده متعلق به یک زن بوده است.

این بقایای بریده شده احتمالاً به عنوان غنائم دیده شده و در طی یک رویداد عمومی در کاخ تحویل داده شده است. آن‌ها این نظریه را مطرح کردند که هیکسوس‌ها (نام مردمانی از تبار سامی که نخستین بار در بخش شرقی دلتای نیل پدیدار گشتند و دوره میانه دوم را در مصر باستان بنیاد نهادند) ممکن است این عمل را به مصر معرفی کرده باشند و دیگر حاکمان مصری بعداً آن را پذیرفتند. هیچ سابقه‌ای در مصر از این عمل وجود ندارد که قبل از دوره هیکسوس اتفاق افتاده باشد. هیچ یک از DNA باستانی در استخوان‌های بریده شده حفظ نشده است از این رو مشخص نیست که آیا دست‌های بریده شده از جانب جنگجویان مصری احدا شده‌اند یا متعلق به هیکسوس‌ها است؟

البته در آثار به جای مانده از خط هیروگلیف نیز شاهد حکاکی تصویر دست هستیم. مشخص نیست که آیا دست‌ها از قربانیان زنده یا مرده جدا شده‌اند، اما خود این اعمال احتمالاً در داخل یا نزدیک آواریس رخ داده است. با این وجود این مهم نیازمند مطالعات بیشتر است.