مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: اگر صنعت غذا به جای خام فروشی پالایشگاه‌ها را راه‌اندازی کند بسیاری از مشکلات در این صنعت حل خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار،  فرامرز خدائیان در گردهمایی فعالان صنعت غذا در جنوب کشور که در قالب همایش گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر پالایشگاه‌های غلات را داریم؛ ما می‌توانیم پالایشگاه شیر هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا از طریق تکنولوژی نوین، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و هوش مصنوعی شرایط مناسب را برای ایمنی غذا فراهم کنیم.

خدائیان گفت: صنعت غذا به عنوان یک صنعت پیشرو در کشور می‌درخشد و از جایگاه ویژه‌ای بهره می‌برد؛ اگر صنعت غذا را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم متوجه اهمیت آن در ابعاد مختلف جامعه خواهیم شد.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بُعد اشتغال تعداد بسیاری از هموطنان در این صنعت مشغول به کار هستند که در واقع ایران از بیش از ۱۵ هزار شرکت غذایی و نزدیک به پنج هزار کارخانه بهره می‌برد. حدود چهار میلیون نفر در کشور در این صنعت مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کشورهای دنیا محصولات غذا و فرآورده‌های غذایی ما را دریافت می‌کنند، گفت: از جنبه‌های مختلف می‌توان صنعت غذا را بررسی کرد. اما مهم‌ترین قسمت صنعت غذایی در امنیت غذا است. امنیت غذا بدین معناست که غذا سالم و به اندازه کافی باشد.

خدائیان اضافه کرد: وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد افول و ظهور بسیاری از کشورها و اهمیت بسیاری از تمدن‌ها به امنیت غذا در آن کشورها و تمدن‌ها بازمی‌گردد.

وی افزود: روزانه ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت دنیا اضافه می‌شود و هرشب ۸۲۰ میلیون نفر گرسنه می‌خوابند. حدود یک میلیارد نفر فقر ویتامین دی و نصف جمعیت جهان کمبود آهن دارند.

این مقام مسئول یادآور شد: تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به حدود ۹ میلیارد می‌رسد؛ حدود ۲۲ درصد از کودکان زیر پنج سال به دلیل فقر غذایی دچار کوتاه قدی شدند و اگر بخواهیم غذای ۵۰ سال آینده را تأمین کنیم باید غذایی به اندازه ۱۰ هزار سال قبل تولید کنیم.

خدائیان با اعتقاد به اینکه در عصر حاضر و در آینده با کاهش امنیت غذا مواجه خواهیم شد، گفت: بایستی به ارکان امنیت غذا توجه کنیم و نقش صنعت غذا را در این ارکان ببینیم. در حال حاضر از چهار رکن در امنیت غذایی بهره می‌بریم.

وی با بیان اینکه در واقع از چهار رکن فراهمی غذا، دسترسی غذا، سلامت و ثبات و تاب آوری غذا برخوردار هستیم، افزود: در بخش فراهمی، صنعت غذا جایگاه ویژه دارد و ۳۰ درصد از محصولات غذایی دچار ضایعات می‌شوند و اگر صنعت ما به خوبی این کار را انجام دهد می‌تواند بسیاری از مشکلات غذا را حل کند.

خدائیان گفت: امروزه تمام غذاها به صورت پالایشگاه درآمده‌اند و اگر بتوانیم شیر را از حالت خام فروشی خارج کنیم و محصولات مانندکره و پنیر و فرآورده‌های شیر را تولید کنیم بسیاری از مشکلات صنعت غذا حل می‌شود.

وی یادآور شد: صنعت غذا در بحث اشتغالزایی، افزایش قدرت خرید و اقتصاد خانواده تأثیرگذار است و اما مهم‌ترین رکن امنیت غذا سلامت غذا ست. از سال ۲۰۱۸، هفت ژوئن هر سال روزی به نام روز ایمنی غذا نامگذاری و تمام ذهن و افکار به ایمنی غذا معطوف شده تا از این طریق ایمنی غذا تضمین شود. صنعت غذا در این زمینه نقش بسزایی دارد. امسال هم روز جهانی غذا با شعار جهانی «استانداردهای غذایی، زندگی انسان‌ها را نجات می‌دهد» برگزار شده است.

خدائیان با بیان اینکه ۲۰۰ بیماری از طریق غذا به انسان منتقل می‌شود گفت: هر ساله ۶۰۰ میلیون نفر به وسیله غذا بیمار می‌شوند و ۱۰۰ میلیارد دلار هر ساله صرف مشکلات ناشی از بیماری‌های غذایی می‌شود.

وی عنوان کرد: باید بتوانیم از طریق تکنولوژی نوین، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و هوش مصنوعی استفاده کنیم و شرایط مناسب را برای ایمنی غذا فراهم کنیم.

این مقام مسئول افزود: باید بتوانیم امنیت غذا و منابع را به خوبی مدیریت کنیم تا امنیت پایدار غذا را برای نسل آینده ایجاد کنیم.

خدائیان اضافه کرد: در حال حاضر با کمبود شیرخشک نوزاد مواجه نیستیم؛ ما بیشتر از سال‌های گذشته شیر خشک تولید کرده‌ایم اما به دلیل ارز قیمت آن پایین آمد. متأسفانه تعداد محدودی قاچاق معکوس انجام می‌شود.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اگر صنعت غذای کشور به خوبی فعالیت کند و مواد اولیه مورد نیاز را با پالایشگاه شیر تولید کند شیر خشک ثبات خواهد داشت و با مشکل مواجه نمی‌شود، گفت: به طور کلی می‌توان گفت صنعت غذایی کشور صنعت غذایی خوبی است و از جایگاه ویژه‌ای در میان صنایع برخوردار است.