فرماندار ویژه مهاباد گفت: نیمه نخست امسال بیش از ۶ میلیون دلار انواع کالا در قالب ۱۰۹ اظهارنامه صادراتی از گمرک این شهرستان صادر شد که این مقدار در مقایسه با ارزش صادرات سال قبل ۴.۵ برابر شده است.

به گزارش جارچی اخبار، حسن عباسی روز سه‌شنبه افزود: طی این مدت محصولات پتروشیمی و فرش ماشینی عمده‌ترین کالاهای صادراتی از گمرک مهاباد و مقصد بیشتر کالاهای صادراتی از این گمرک کشورهای عراق و ترکیه بوده است.

وی با بیان اینکه ارزش کالاهای صادر شده سال قبل از گمرک مهاباد یک میلیون و ۵۱۰ هزار دلار بود، اضافه کرد: یکی از دلایل این افزایش ارزش کالاهای صادراتی از گمرک مهاباد، صادرات محصولات مجتمع پتروشیمی از این گمرک است حال آنکه در سال‌های گذشته محصولات پتروشیمی مهاباد از طریق سایر گمرکات صادر می‌شد.

فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۱۳۵ پرونده کالای قاچاق نیز در مهاباد به ثبت رسید، گفت: ارزش ریالی این اقلام ۱۰۳ میلیارد تومان است که نسبت به سال پیش از آن هشت درصد افزایش یافته است.

وی گفت: لوازم خانگی و برقی، لاستیک و لوازم آرایشی بیشترین کالای قاچاق کشف شده را شامل می‌شود.

عباسی تاکید کرد: امسال با توجه به افزایش تعاملات مرزی، یک هزار و ۱۸۲ پروانه خروج موقت خودرو در مهاباد صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مجتمع پتروشیمی مهاباد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تُن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تُن بوتن یک را دارا است. مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و گمرک این شهرستان یکی از گمرک‌های ۹ گانه استان به شمار می‌رود؛ این استان بیش از ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ترکیه و نخجوان دارد.