سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: اخذ وجه اضافی هنگام ثبت نام از جمله مهمترین شکایات و گلایه های اولیا از آموزش و پرورش است.

به گزارش جارچی اخبار، احمد موقری روز سه شنبه در نشست هماهنگی دادگستری و آموزش و پرورش استان در خصوص بررسی و رفع مشکلات دانش آموزان و آسیب های اجتماعی، با اشاره به فعالیت سامانه سجام قوه قضائیه و دریافت اخبار و شکایات از دستگاه های مختلف، افزود: عمده گزارش ها در خصوص آموزش و پرورش در این سامانه، رعایت نکردن مسایل بهداشتی، گلایه از نحوه برخورد مسئولان مدارس و اخذ وجوه اضافی حین ثبت نام می باشد.

وی اظهار داشت: هر چند آموزش و پرورش در راستای تامین هزینه های آموزش نیازمند همراهی خانواده های دانش آموزان است اما در کنار این موضوع افرادی وجود دارند که نیازمند هستند و با توجه به این موضوع برخوردهای نامناسب به خصوص برای دانش آموزان از نظر روانی اثرات بسیار منفی دارد.

موقری با بیان اینکه با ارائه آموزش های به موقع به دانش آموزان و فرهنگ سازی دقیق می توان از بروز جرایم و آسیب های اجتماعی در آینده پیشگیری کرد، از آغاز بازرسی از مدارس حین ثبت نام دانش آموزان خبر داد و یادآور شد: هدف از این بازرسی ها تسهیل موانع و مشکلات پیش روی مدیران مدارس و اولیای دانش آموزان است.

به گفته وی در طول بازرسی ها تلاش شده است بدون تشکیل پرونده قضایی و در قالب پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی اقدام شود.

موقری با تاکید بر نقش بی بدیل آموزش و پرورش در برخورد، مواجهه و حل آسیب های اجتماعی دانش آموزان، ارائه اطلاعات اولیه آسیب های اجتماعی مدارس به نهادهای مسئول به منظور پیگیری امور تا حل کامل مشکلات را بسیار مهم و ضروری خواند.

وی اضافه کرد: با توجه به راه اندازی سامانه مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش استان امکان استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال استان در راستای حل و فصل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدارس استان میسر شده است و با توجه به این موضوع، دستگاه قضایی تلاش دارد بدون برخورد قهرآمیز ضمن پاسخ به دغدغه های اولیای دانش آموزان، نیازهای آموزش و پرورش را نیز تأمین کند.

موقری گفت: در این راستا اگر خانواده ای نیازمند و در معرض آسیب است اجبار برای تامین هزینه های اضافی و ایجاد فشار روانی با روش های مختلف به دانش آموزان اقدامی نامناسب بوده که باید از این امر پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با پیشگیری از آسیب های اجتماعی، نظام  آموزش و پرورش به عنوان مبنا تعریف شده است، افزود: با ارائه آموزش های به موقع به دانش آموزان و فرهنگ سازی دقیق می توان از بروز جرایم و آسیب های اجتماعی در آینده پیشگیری کرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی اضافه کرد: یکسری برنامه ها در راستای آموزش خانواده ها و دانش آموزان تعریف شده و بر اساس آن با حضور در مدارس در رابطه با اطلاعات حقوقی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مسایل مطرح می شود.