اعضای هیئت مدیره انجمن دیرینه‌شناسی ایران با ارسال نامه‌ای به «علی سلاجقه» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ضرورت وجودی و فعالیت مراکز علمی و تحقیقاتی مرتبط با زیای فسیلی همچون مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه ایران در مراغه را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش جارچی اخبار، در این نامه آمده است: برگزاری موفقیت‌آمیز پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه در مراغه فرصتی بی‌بدیل فراهم آورد تا جامعه دیرینه‌شناسی ایران در کنار مجموعه حفاظت از محیط زیست کشور، در راستای معرفی و صیانت از تنوع زیستی دیرینه کشورمان گام‌های موثری بردارند.

در ادامه این نامه آمده است: گوناگونی بی‌نظیر دیرینه‌شناختی ثبت شده در لایه‌های رسوبی این سرزمین از البرز تا زاگرس و از کپه‌داغ تا مکران، جلوه‌های خدادادی بی‌نظیری از شکوه حیات به شمار می‌رود که نیازمند انجام مطالعات دقیق علمی و حفاظت مناسب در قالب ژئوسایت‌های فسیلی صحرایی جهت معرفی به علاقه‌مندان و در مسیر توسعه پایدار زمینی است.

در نامه اعضای هیئت مدیره انجمن دیرینه شناسی ایران به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: انجام پژوهش در گستره دانش بی‌انتهای دیرینه‌شناسی که هم ویژگی‌های یک علم بنیادین را دارد و هم به لحاظ جنبه‌های کاربردی از مبانی اساسی پژوهش‌های زمین‌شناختی و اکتشافی است، علاوه بر وجود نیروی انسانی متفکّر، خلّاق، کوشا و خردمند، نیازمند حمایت سازمان‌های مرتبط همچون مجموعه سازمان معزّز حفاظت محیط زیست کشور است.

در ادامه این نامه نوشته شده است: تمرکز پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه بر مسأله فسیل‌های مهره‌داران بزرگ در ایران، حاکی از نقش مهم این گروه خاص در شناخت سرگذشت حیات و اقلیم دیرینه و نیز ضرورت وجود مراکز علمی تحقیقاتی مرتبط با این زیای فسیلی همچون مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه ایران در مراغه است.

اعضای هیئت مدیره انجمن دیرینه شناسی ایران ابراز امیدواری کرده‌اند که مرکز تحقیقات دیرینه شناسی کشور مستقر در مراغه در آینده نزدیک و با حمایت دلسوزانه سازمان حفاظت محیط زیست از نهادهای علمی پیش‌رو در علم دیرینه شناسی مهره داران در ایران و جهان باشد.

در ادامه این نامه آمده است: برگزاری پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه در سال جهانی علوم پایه، در کنار دستاوردهای مهم خود می‌تواند زمینه‌ساز تقویت تعامل و ارتباط عمیق و افزایش همدلی، همفکری و هماهنگی انجمن دیرینه‌شناسی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور شود و از این مسیر، سختی‌های مطالعه و حفاظت از زیست‌بوم دیرینه کشورمان آسان‌تر گردد.

نگارندگان این نامه همچنین از دست اندرکاران و مدیران دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و نیز اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی به دلیل یاری ها و همکاری‌ های بی‌چشمداشت قدردانی کرده اند.